Sida 1 av 1
B20 marintopp någon info?
Postat: tor 12 maj 2016, 23:40
av findustheslayer
Hej fick två stycken b20 toppar av en bekant som suttit på en marin b20, Någon som vet vad som skiljer sig på dom jämfört med dom andra b20 topparna? :)
Re: B20 marintopp någon info?
Postat: fre 13 maj 2016, 08:35
av Rådlös
Ett extra kylvattenrör inne i topplocken som skall fördela kylvattnet lite bättre. Kompression kan du mäta genom att mäta höjden på topplocken. Förmodligen är den samma som till bilmotorer?
Har det funnits färskvattenkylning eller sjövattenkylning när dom satt i en båt? Färskvattenkylning innebär att motorn har ett "eget" kylvatten som kyls i en värmeväxlare och det innehåller glykol etc. etc. som i vilken bil som helst. Sjövattenkylning innebar att sjövattnet cirkulerade runt i motorn och ut. Det fanns inget som helst rostskydd i en sådan motor. B18 och B20 i marinutförande hade inte färskvattenkylning i original. Däremot gick det att beställa från början eller modifiera efteråt. Men se upp med detta. Topplocken kan vara upprostade inifrån. :-O)
Re: B20 marintopp någon info?
Postat: fre 13 maj 2016, 09:42
av lennarte
B18/B20 marintopplock går inte att använda på en bilmotor och tvärt om. På bilmotorerna sitter en vattenpump som drivs av fläktremmen och pumpar vatten från kylaren och upp till topplocket genom 2 kanaler i framkant på topplocket. Detta saknas på marinmotorerna, där sitter en sjövattenpump monterad på alu. kåpan över kamaxeldrivningen och drivs direkt av kamaxeln. och pumpar sjövatten via oljekylaren genom det vattenkylda avgasgrenröret in i topplocket genom ett helt annorlunda termostathus på ovansidan topplocket