Sida 1 av 1

Koppla tändningslås ?

Postat: tis 03 maj 2016, 23:50
av VolvoDuett66
Tjena!

Nu har jag köpt mig ett tändningslås från biltema och frågan är nu att jag undrar hur jag ska koppla den?

Länk till tändningslåset: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000031414/

Tack i förhand!

Re: Koppla tändningslås ?

Postat: ons 04 maj 2016, 03:25
av Amarace
Omöjligt att svara på utan att du skriver vad anslutningarna på baksidan heter.

Men är det Bosch standard så är 30 plus (från batteri), 15 är tändning, 50 är till startmotorn

Re: Koppla tändningslås ?

Postat: ons 04 maj 2016, 07:17
av lennarte
VolvoDuett66 skrev:frågan är nu att jag undrar hur jag ska koppla den
Den stora frågan är, vad sitter där nu?? Vad är det för bil?? Förmodar att det är din Volvo Duett och då kommer nästa fråga, sitter det original tändspole med stålkabel till tändlåset?? I så fall ska det gamla tändlåset sättas i läge "tändning på" och "pluggas" och det nya monteras på det gamlas plats och kopplas med kablar mellan det nya och gamla tändlåset enligt "Amarace". Så gjorde "vi på den gamla goda tiden" när vi "byggde om" framförallt Amazoner till rattlås Jag har även byggt om en (min egen) Volvo PV. I annat fall, montera bort det gamla tändlåset med tändspole och köp ny tändspole också. Konstruktionen med tändlås och tändspole som en "enhet" var den tidens (-50-tal) High-Tech när det gäller stöldskydd

Re: Koppla tändningslås ?

Postat: ons 04 maj 2016, 15:32
av VolvoDuett66
Ja det är min volvo duett. Kopplingen förut var väldigt konstig. Det gick 3 kablar från startmotorn 2 andra kablar. Skulle behövt hjälp med vad för kabel som ska vart. Troligen innan var det felkopplat. De som står på tändlåse är B ST IG. St är nog start IG tändning men va är B?

Re: Koppla tändningslås ?

Postat: ons 04 maj 2016, 20:49
av lennarte
"B" är säkert batterl. På startmotorn sitter på dessa bilar en grov kabel från batteriet, en klen kabel mellan laddningsregulatorn och startmotorn, en mellan startmotor och tändlåset ("B"). Detta sitter på samma skruv (den stora) som kabeln från batteriet. Sedan är där en kabel från tändlåset (förmodligen "ST") till den lilla skruven (e.v flatstift) på startmotorn. Detta är hur det är kopplat i original, nu har du växelströmsgenerator, och då går den kabeln som ska gå mellan startmotor och laddningsregulator mellan startmotor och generator istället.

PS, hittade ett kopplingsschema till en Duett. Lite suddigt när man förstorar