Sida 1 av 1
Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: tis 29 mar 2016, 12:39
av olivergus
Hej! Jag har en a-traktor volvo duett med en b18 och dubbla m40 växellådor. Mitt problem är att på den bakre växellådan så har det ena kugghjulet gått sönder och resten hela. Den är spärrad i 1:an och jag undrar om det går att spärra om den i 4:an? Eller driver alla kugghjulen?
Re: Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: tis 29 mar 2016, 13:21
av P210
Om vi bortser ifrån att ditt körkortstillstånd ryker om du inte kan använda ettan när farbror Blå stoppar dig för provkörning så behöver 4:an inga kugghjul alls, den kopplar ihop in och utgående axel så du får 1:1 i "utväxling"
Inte tänkt på att köpa en ny växellåda istället?

Re: Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: tis 29 mar 2016, 14:24
av olivergus
Så poliserna märker att man har den bakre lådan i 4:an eller 3:an. Det blir ju ingen skillnad på hastighet om jag har vartalsregulator
Re: Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: tis 29 mar 2016, 15:37
av lennarte
Om du har 4-ans växel i båda växellådorna blir bilen okörbar. Då måste du ställa varvtalsregulatorn på runt 6 - 700 varv, annars går det för fort om du kör på 4-an i båda lådorna.
Mvh
Lennart
Re: Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: tis 29 mar 2016, 15:47
av olivergus
Okej
Re: Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: ons 30 mar 2016, 21:20
av TommyP86
Dessutom är inte varvtalsregulator godkänt, förr gick det (knappt), nu är det bara att glömma.
Re: Volvo duett dubbla m40 PROBLEM!
Postat: tor 31 mar 2016, 08:07
av Amarace
Om du nu ska fuska så är det väl bara o ta bort o köra med enkel låda. O Polisen är inte född igår, självklart märker dom ju om den varvar för lite för hastigheten, varvtalsregulator är ju inte tillåtet. Det ska vara permanent nedväxlat för att varvet ska vara rätt på max hastighet.