Sida 1 av 1
kopplingsbyte på min 142
Postat: ons 16 dec 2015, 17:37
av janne08
Hej har en M 46 låda i min 74a ,ska byta koppling och undrar hur man lossar själva vxl-spaken ( underifrån eller inne i bilen :???:
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: ons 16 dec 2015, 18:27
av drizz29
Under bilen
va då så på min 244 med m46 när jag tog ned lådan
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: ons 16 dec 2015, 18:31
av Amarace
Nä, spaken lossar du uppifrån på M40/41, 74 så sitter den med en låsring mot växellådslocket.
Edit, missade att det var M46 låda :(
Isåfall är det låsring uppifrån samt en låsskruv underifrån (insex)
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: ons 16 dec 2015, 20:37
av zamme
om du har en m46 låda så sitter det en liten insekts under bilen, som låser en sprint som sitter i växelspaken/staget den ska låssas o sprinten plockas bort.
på ovansidan sitter det en segesäkring som håller växelspakens "lagring" lossa den o dra upp spaken.
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: ons 16 dec 2015, 20:40
av lennarte
M46 satt aldrig original i 140, kom något år in på 240. Som sammanfattning, M41 uppifrån och M46 nerifrån. Kolla noga på kopplingsarmen, det var problem med dom i början. Även vajern, det har hänt att den "gett upp" några veckor efter kopplingsbyte. Den är dock lätt att byta utan att "röra" växellådan.
Mvh
Lennart
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: ons 16 dec 2015, 22:58
av erikn
zamme skrev:om du har en m46 låda så sitter det en liten insekts under bilen, som.....
Hålet på den typen av skruv har ett hål på insidan, i motsats till vanliga sexkantiga skallar. Därför kallar man de för insex...
Insida, sex kanter. Insex.

Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: tor 17 dec 2015, 14:15
av janne08
Tack för alla bra svar och jag har beställt koppling,lamell,lager,arm och wire lika bra att ta rubbet annars brukar det bli att snålheten bedrar visheten :shock:
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: tor 17 dec 2015, 16:31
av lennarte
janne08 skrev: lika bra att ta rubbet annars brukar det bli att snålheten bedrar visheten
Det är rätt, vajern är kanske över 40 år gammal, och kan "ge upp" när som helst om den inte är bytt. Något som är ganska viktigt men ofta bortglömt är att det ska sitta en dragfjäder mellan kopplingsarmen och det staget som stöder främre avgasröret på andra sidan växellådan. Det staget sitter fast mellan växellådan och bakre motor fästet (som du kanske också bör byta). Detta stag är ofta avbrutet och bortkastat, men gör ganska stor nytta när det sitter där. Fjädern till kopplingsarmen är till för att dra tillbaka kopplingsarmen så urtrampningslagret inte ligger och "snurrar med" i onödan och sitter fast i ett litet hål i den ände på staget som sticker ut på "vajersidan"
Mvh
Lennart
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: fre 18 dec 2015, 21:16
av ingesjo
Fanns denna lösning även på M46 Lennart ?
Re: kopplingsbyte på min 142
Postat: fre 18 dec 2015, 23:11
av lennarte
ingesjo skrev:Fanns denna lösning även på M46 Lennart ?
M46 fanns bara på 240 (och senare) som hade B21 (och senare motorer). Där var en annan lösning för att "staga upp" främre avgasröret. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur fästet för fjädern var på dom modellerna. Staget jag beskrev fanns (bara) på B20 och tidigare modeller.
Mvh
Lennart