Sida 1 av 2
Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 12:13
av Kicke99
Hallå, hallå!
Allt började med att bilen började gå ryckigt med dålig kraft.
Hörde runt lite och folk trodde inte den gick på alla cylindrar.
Jag kollade stifften, kontaktytorna i fördelaren och hade isär förgasaren.
Sedan så slutade den gå ryckigt men istället med dåligt vridmoment på låga varv.
Vet inte vad det kan vara. Saken gäller en B18 med Zenith-Stromber fög.
Någon som har någon aning?
Tack på förhand!
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 15:32
av Rådlös
Har du kollat om förtändningen fungerar? Eller kanske hela fördelaren? Dom slits ju med åren.
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 15:55
av SkauneJohan
tittat på ventilspelet? kanske nersliten kamaxel?
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 17:03
av Kicke99
Rådlös skrev:Har du kollat om förtändningen fungerar? Eller kanske hela fördelaren? Dom slits ju med åren.
Kollade och tändstifften såg fina ut, de byttes för ca 1 år sedan. Samtidigt bytte jag alla fördelarlocket, kontaktytan på den undre delen samt tändkablar och allt det såg fint ut.
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 17:05
av Kicke99
SkauneJohan skrev:tittat på ventilspelet? kanske nersliten kamaxel?
Det har jag inte kollat, men vad gör man åt något sådant? Byter man hela kamaxeln?
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 17:34
av SkauneJohan
Kicke99 skrev:SkauneJohan skrev:tittat på ventilspelet? kanske nersliten kamaxel?
Det har jag inte kollat, men vad gör man åt något sådant? Byter man hela kamaxeln?
kolla ventilspelet först, det kan göra ENORM skillnad, ifall kamaxlen e nersliten får den bytas
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 17:38
av Rådlös
Att något "ser bra ut" kan betyda vad som helst eller inget alls. Du måste kolla med en stroboskoplampa för att se om förtändningen uppför sig som den skall. Det kan vara ett trasigt membran i vacuumdosan, "den ser bra ut på utsidan". Det kan vara dåliga fjädrar i centrifugalvikterna, det syns inte utifrån. Brytarspetsar slits så att tändinställningen kan stå helt tokigt. Det syns inte förrän man har en stroboskoplampa och kollar på vevaxelremskivan. Fördelaraxeln kan vara utsliten i lagren. Det syns inte utanpå, men känns med handkraft om man kan rucka axeln i sidled.
Fördelare måste smörjas med jämna mellanrum. Har du gjort det?
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 19:13
av lennarte
När kamaxeln är utsliten brukar det märkas på att "orken tar slut". Det kommer "smygande" så man märker det inte förrän man en dag "gasar på" för att hinna t.ex ut i en korsning. Det kan även vara membranet I förgasaren som är sprucket ( -67 till-70). Enklast att kolla om kamaxeln är sliten är att skruva av vetilkåpan, starta motorn och låt den gå på tomgång. Kolla på vipparmana, dom ska röra sig lika mycket alla. När kamaxeln är sliten brukar dom bakre vipparmana (främst avgassidan) röra sig mindre. Det stänker ut lite olja, men inte värre än det går att skölja av med hett vatten när du satt på ventilkåpan igen
Mvh
Lennart
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 20:14
av rid54
Ett "plötsligt uppkommet" problem skulle jag nog börja felsöka på förgasarmembranet. Det är inte helt lätt att se om det finns läckor (räcker med litet hål). Men de kommer "plötsligt"...
I övrigt har du ju fått en mängd bra idéer för kontroll/justering.
Re: Dåligt vrid på låga varv
Postat: mån 30 nov 2015, 21:07
av Kicke99
rid54 skrev:Ett "plötsligt uppkommet" problem skulle jag nog börja felsöka på förgasarmembranet. Det är inte helt lätt att se om det finns läckor (räcker med litet hål). Men de kommer "plötsligt"...
I övrigt har du ju fått en mängd bra idéer för kontroll/justering.
Jag har kollat membranet och hittar ingenstans där det kan läcka, det ser helt och fräscht ut. Men det kan vara som du säger svårt att se.