PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
#68686
Står i startgroparna att köpa en Amazon eller 140 för första gången. Inget original, det kommer om en herrans massa år när man blir gammal o trött! Nä, vill ha något skojigt som rör på sig. Vad jag vet är att mer cyl.volym + kul kam + weber + sportfilter + sportavgas = KUL!!! Frågan är, ska jag köpa nåt färdigbyggt eller bygga ihop motor själv? Har ju inte fri tillgång till verkstad och svets mer än att jag kan få låna garage över nån eller ett par dagar. En vettig bil i bruksskick och original motor kan man ju hitta för under 10000:- De lite roligare jag hittat som då har saker som weber 45/48:or, s/k-kam, borrat B20 till B22. T o m hittat en Amazon som är bänkad till 180 HK på bakhjulen! (går det med de mod.?) De ligger på 25000:- och uppåt, är det rimliga pengar eller är det billigare att skruva själv? Annat alternativ jag grunnat på är att köpa den billiga bilen för att sedan försöka hitta en rolig lös motor att stoppa i. Min ekonomiska gräns ligger på ca 15000:- Är jag ute o seglar eller kan man hitta vad jag söker för de pengarna? Vill inte ha turbo, vill ha vedbotrimm som blåser SAAB-turbos av vägen!!!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#68704
Du kan få en länk till ett annat forum: http://forum.savarturbo.se/
Det är lite högre nivå där så ramla inte in och ställ du... hrm.. nybörjarfrågor, utan LÄS! Massor av kul projekt i "vad händer i garagen" Handlar mycket om turbo iofs.

Till ett lite större projekt skulle jag nog säga att man vill ha ett eget garage så man kan gå och småpyssla på kvällarna utan stress. Jag har tillgång till verkstan där jag jobbar, men det går ju inte att ha en bil utan framvagn hängande i lyften på måndag morgon...

Köp en bil som är hyfsad i karossen så du slipper börja med att lägga 2 m2 plåt i golvet. Lätt att tröttna då.
En sak jag har funderat på är att lägga lite anbud på folkracetävlingar. Ett par 45:or och en kul kam för 4500:- är ju helt ok. Man får gå och snoka lite i depån först bara.
Användarvisningsbild
av siviak
#68725
På Sava finns det ju bara turbonissar! Fast det är en bra sida.. Vände mig hit med tanke på att det handlar om Volvo. Nybörjare o nybörjare.. Är 28 år gammal o haft bilintresse hela livet, även jobbat lite som mek men har inte sysslat med trimning innan. Därav dessa frågor. Tankarna om folkrace-handel har dykt upp.. Blir nog till att kika lite till våren.

Ingen som vet om nån gammal trimmad pärla som står till salu i närheten av småland?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#68756
Nu när du inte är ute efter original så tycker jag att du ska ta det lite lugnt och följa annonserna som finns på bl a blocket.se för det dyker upp objekt som redan är påborjade eller är klara till bra pris. Leta efter en som har B21-23 och med M45-46 och gärna med 240 bakaxel så har du ett bra utgångsmaterial. Köp inte det första du ser med andra ord.

Att köpa en "originalbil" och sen göra om den kan bli dyrt och tar tid och risken att den hamnar på blocket som "påbörjat objekt" är stort och framförallt synd.
av Daggis2
#68769
Siviak!!!

Titta lite mer på sävar sidan så ser du en avdelning som heter sugmotor med massor av inlägg. Läser du dom så kan du det mesta sen.

Ett annat forum du ska kolla in är Amazonklubbens, där finns det oxå massar om trimning av B18/20.

Slutligen ska du mejla till KG-trimning och beställa deras katalog, i den står massar om renovering och trimning av B18/20motor.

Slutligen är det alltid mycket billigare att köpa färdiga grejor i stället för att bygga själv. MEN MEN bygger du själv blir det ju som just DU villa ha det.

mvh

Anders
av Rubber_Duck
#68803
Har en gammal rally bil (142) som är reggad för gata med bur o vagn bok sitter en b20 i den är du intresserad kan du ju pm mig så kan jag skriva lite mer om den
av Daggis2
#69212
Köp något med en mer seriöst byggt motor.

verkar lite vedbodtrimmat.
Användarvisningsbild
av siviak
#69335
Daggis2 skrev:Köp något med en mer seriöst byggt motor.

verkar lite vedbodtrimmat.
Vad är det som verkar vara oseriöst med denna? ...samt, får man mycke mer för de 15 tusen jag har?!?

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]