Sida 1 av 1
Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: sön 21 jun 2015, 19:38
av Swirre66
Var i helgen och tittade på en väldigt trevlig Volvo 142a 1968, gick otroligt fint och rosten har varit snäll mot den då den varit doppad med spillolja ofta, det ända som var lite trist var att 2an var omöjlig att få i vid nerväxling, är inte så kunnig men kan det vara synkringarna el är det något annat fel i lådan .....................................
Vad kan det kosta att renovera en låda ?
Re: Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: sön 21 jun 2015, 22:50
av Arne
Troligtvis kan det vara synkringen på 2:an, men man kan alltid prova att först byta olja i växellådan och se om det blir bättre.
Re: Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: mån 22 jun 2015, 01:08
av gubbstrutt
Och som tur är det ju väldigt lätt att ta ner lådan och omvänt. Visst kan det vara lite rostiga bult tex de till balken som håller lådan uppe
ibland. Du kan ju även byta hela lådan det är då bäst att köpa en körbar reservdels bil då kan du testa lådan. Du får då även lite annat gott som säkert kommer till nytta förr eller senare.
Re: Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: mån 22 jun 2015, 21:17
av rid54
Om tvåan går i fint vid uppväxling och om du kan få i tvåan vid nedväxling med dubbeltramp + mellangas så är det nästan säkert synkroniseringen som är sliten. Att provbyta olja som nämnts är inte fel, men problemet blir inte bra av sig självt. På gamla bilar kan det ju tillkomma en del mindre vanliga problem, som att lamellen "draggar" eller att stödlagret trögar lite. Då får synkringarna jobba extra vid nedväxling och tvåan verkar vara den växel som får mest stryk, så där märks problemet först. Hursom är det väl låda ned som gäller, det är inte high-tech och då ser man väl över allt mellan svänghjul o kardan.
Re: Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: mån 22 jun 2015, 21:28
av LarsBd
En budgetreparation är att byta plats på synkringen mellan 2:an och 4:an eller plocka en ring från en annan låda. Du bör även ersätta synkringen på 1:an då den normalt sett har fått mest stryk, ringar som inte fungerar på 1:a eller 2:a växeln brukar gå bra på högsta växeln. Ringen på 4:e växeln brukar vara minst sliten då den ej utsätts för nedväxlingar så tar du från en annan låda välj ringen från 4:an i första hand och 3:an i andra och montera på de lägre växlarna.
Re: Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: sön 05 jul 2015, 11:42
av Swirre66
DSC_0427.JPG (472.5 KiB) Visad 286 gånger
Jag har nu köpt bilen det hade jag inte gjort vid frågan men den är i bra skick annars, som jag sa så är det omöjligt att växla ner till 2an, som jag ser det så är det väl enklast att hoppas hitta en bra låda eller hellre ett körbart objekt. Plockar jag sedan ner så blir det ju ny koppling o resten,
Re: Svårt få i 2an vid nerväxling Volvo 142
Postat: sön 05 jul 2015, 20:17
av rid54
Har du provat "old school" -metoden (mellangas + dubbeltramp)? Det låter antgligen värre än det är om man inte har provat, men växellådor helt utan synkronisering kräver ju denna metod. Det är säkert inte så man vill ha det permanent på en sådan bil, men tills man hittar rätt utbytesdel gör det ju bilen mer användbar.