Sida 1 av 1
Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: lör 30 maj 2015, 17:59
av 142volvo
Hej alla,
Överväger att köpa en Amazon i sommar och byta ut den mot min nuvarande 142-72. En senare modell är att satsa på gällande hk o.s.v
Jag skulle vilja få lite åsikter från er som äger en Amazon, och/eller 140, och berätta vad som är för/nackdelar med denna bil?
Som jag förstått är de relativt lika på "insidan" och jag tänker ju lite att det inte bör ha hänt något spektakulärt genombrott med t.ex. en -69a Amazon jmf med min -72a 140 ?
Förstår också att det kanske kör-och teknikmässigt är ett steg bakåt, men är det verkligen det? Mer svårmekad?
Tack för alla svar ni kan ge mig!
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: lör 30 maj 2015, 18:23
av lennarte
Jag har haft båda i olika varianter, dock inte en Amazon med det "nya" bromssystemet. -69 och -70 har (i princip) samma bromssystem som 140. Äldre Amazoner har (oftast) inte servo och det kan vara en upplevelse i sig om man inte är van vid det. Annars är ju 140 en modernare bil (utrymme, komfort, köregenskaper), men eftersom du funderar på en Amazon äer det säkert av "nostalgiska" skäl. Då vill jag "slå ett slag" för en PV, en hopplöst omodern men underbar bil.
Mvh
Lennart
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: lör 30 maj 2015, 18:36
av Rådlös
Jag har ingen av dom aktuella bilarna nu, men har haft ett par - tre av båda sorterna.
Det första man tänker på är ju utrymmet inne i bilen. 140 är en större bil. Så enkelt är det. Den är också lite modernare, det är lite mer elektronik och nyare teknik. Se det så här: Amazon har fyra säkringar i säkringspanelen. 140 har tolv säkringar i panelen. Motorerna är visserligen tämligen lika, men det finns variationer. Alla 140 har B20-motor. Det kan visserligen Amazon också ha, men det övervägande vanligaste är ju B18. Ett litet fåtal Amazon har automatlåda eller OD. Det är markant fler av 140 som har det. Det torde också vara mycket vanligare med insprutning i en 140 än en Amazon. (Hittar du en Amazon med insprutning så är det ett eftermontage)
Det är högst troligt att en diftklar Amazon är en hobby- eller entusiastbil = Dyrt, mycket dyrt. Medan en 140 fortfarande kan vara en bruksbil för daglig användning året runt.
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: sön 31 maj 2015, 08:21
av lennarte
Rådlös skrev: Alla 140 har B20-motor.
Nu ska man kanske inte vara såå "petig", men dom första 140 modellerna (-67 - -68) hade B18 motor, även sportmodellerna. Det var den "uppdaterade" versionen med Stomberg förgasaren och c:a10 hk mer (75 DIN istället för 75 SAE) och fäste för växelströmsgenerator. Fast dom hade likströmsgenerator.
Mvh
Lennart
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: sön 31 maj 2015, 16:21
av 142volvo
Tackar för svaren!
Förstår att 140:an är modernare och därav bättre på de flesta vis. Men den har alltså inte någon någon radikal nackdel jämförelsevis?
Misstänker också att den är lätt att meka på om är van vid 140:an?
Vilken årgång är bäst att satsa på gällande Amazonen, är det ju "senare" desto bättre rent effekt/kör/säkerhetsmässigt?
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: sön 31 maj 2015, 19:49
av LarsBd
De skillnader i teknik som finns är inte speciellt stora och är absolut inte avgörande vid valet av modell. Motor växellåda är samma båda finns med 1030 bakaxel om man håller sig till senare årgångar av Amazon. Båda har liknande framvagn, 140 bakvagn liknar även Amazon kombins. Elsystemet innehåller inga nya komponenter dock är det mer uppdelat på fler säkringar som Rådlös skrev, största förändringen är väl att hel/halvljusomkopplingen sker med blinkerspaken i 140. inredningen i Amazon är inte så rolig varma sommardagar eller en kall januarimorgon, 140 sätena är mer förlåtande vid extremtemperaturer så länge det är tygklädsel.
Det som egentligen är avgörande om man nu inte är insnöad på en av modellerna är tycke smak och hur mycket pengar man är villig att spendera samt vilket skick man kräver att få. Amazon bedömer jag som mycket dyrare än en 140 i motsvarande skick. Dock bör du välja en bil med överväxel eller eftermontera en då bilen blir enormt mycket trevligare att köra då. 140 kan vara tystare i kupen än Amazon men till viss del går det att åtgärda med ljudisolering.
Rent säkerhetsmässigt ska du välja en så ny Amazon som möjligt av 67-70 då de är ett snäpp modernare än -66. dock ska du undvika 70 med blå inredning då den i princip alltid är sönderbränd. Eventuellt gäller samma sak på 140 om man står ut med parkbänkar fram och bak samt 240 inredning kortspak.
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: tor 04 jun 2015, 12:37
av Arne
Amazon från -67 till 70 är de bästa rent körmässigt med den modernare bakaxelupphängningen och bakaxel (M30/1030). 140 är något modernare, men inredningsmässigt tycker jag Amazonen håller högre kvalité än 140 förutom -73 och 74:an. Körmässigt är det inte så stor skillnad på dessa bilar. Instämmer med tidigare inlägg att har man en överväxel på bilen eller högre bakaxelutväxling så är det att föredra. Själv tycker jag att de bästa Amazonerna byggdes -67 och -68, de var top of the line, redan -69 började man snika ner dessa bilar genom att ta bort dörrfickor, armstöd i baksätet, kromlister, hydrauliskt manövererad kopplig, det som var bättre på -69 och -70 var att de fick tvåkrets bromssystem. Bästa 140 tycker jag -74:an är då den började få en hel del 240 komponenter i konstruktionen. (M30/1030 bakaxeln är enkel att ändra utväxling på då det finns många olika drevsatser till dessa).
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: tor 04 jun 2015, 17:34
av rid54
Rent estetiskt är väl en 4-dörrars Amason snyggare än vilken 140 som helst, tycker jag... Sedan är 140 rätt prydlig t.o.m. '73, då den fortfarande hade tunna stötfångare. Rent subjektiva saker, förstås. Teknikmässigt är de ju i princip samma generation och lätta och trevliga att jobba med, så det visuella är kanske inte helt oväsentligt.
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: tor 04 jun 2015, 20:10
av gubbstrutt
Om det var jag skulle det bli en Amazon 67- 70.
Personligen tycker jag att en Amazon alltid är snyggare än en 140.
Att jag skulle vilja ha en 67-70 beror bla på den bättre bakvagnen som nämns ovan.
Re: Amazon vs. 140 - för-/nackdelar
Postat: tis 09 jun 2015, 11:31
av 142volvo
Tack för alla svar! Avvaktar med köp sålänge, men skulle tillfäle dyka upp så får vi se vad som händer :)