Sida 1 av 1
lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: tor 15 jan 2015, 21:16
av Volvoetoppen
frågorna gäller en volvo 140 -73
fråga 1: värmepaketets fläkt, är den kopplad på relä? har byggt ett eget värme paket med samma fläkt. har inte orginal el kvar
fråga 2: ska en s.k motorrumsfläkt från biltema. ska den vara relä kopplad (båtgrej)
fråga 3: ska sätta in mer inner belysning. behöver detta också kopplas på relä
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: tor 15 jan 2015, 22:56
av Rådlös
Fläkten är inte kopplad över något relä. Den får sin spänning direkt från säkring 2.
Om motorrumsfläkten drar flera ampere så är det lämpligt att köra den över ett relä. Det betyder inte att det inte behövs någon säkring. Det fungerar med en hängsäkring. Tänk på att båtutrustning ofta har separat jord. Dom är alltså inte med automatik jordade i gods eller hölje. Finns det ett uttag för det, t.ex ett flatstift eller skruvanslutning, så skall du jorda där.
Det är samma med belysningen. Det beror på hur mycket du kommer att belasta. Säkring 8, takbelysning och bakljus är på 5 ampere.
Skriv ut den här sidan och häng den på väggen i garaget:
http://vattenkraft.info/?page=34
Tänk på att säkringar är till för säkerhet. Det hörs ju på namnet. Du skall alltså inte belasta säkringen mer än vad den är avsedd för. Och det är helt förkastligt att sätta i en större säkring än vad det var ursprungligen.
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: fre 16 jan 2015, 14:13
av Volvoetoppen
Har redan den på vägen i garaget
Men vad menar du med flera ampere
När det gäller tolv volt blir ju nästan allt över typ 10 ampere
Sen undrar jag om jag kan sätta givaren på växellådan på bakaxeln
Har givare på både växellådan och bakaxel.
Då denna bil är en atraktor så är det dubbla låder och det blir väl troligtvis fel på vad den främre lådans givare skulle ange
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: fre 16 jan 2015, 15:08
av Rådlös
Jo, jag menar så här att alla säkringar i panelen har ju en tilltagen marginal. Om du då kopplar in något tillbehör som kanske drar en eller två ampere så går det säkert bra på dom flesta säkringarna. Men om ditt tillbehör drar t.ex 8 ampere, så finns det högst troligt inget utrymme för någon sådan. Då är ju en lämplig metod som du själv har föreslagit, ett relä och kraft från batteriet över t.ex en hängsäkring. Reläets styrspänning drar ju inte så många ampere, så det blir enklare. När du ansluter till batteriet så är du inte tvingad att ansluta direkt på batteripolen. Det finns, i alla fall i original i bilen några skarv- och fördelningsplintar med batteriplus. Dom kan sitta bättre till. Det blir lätt lite risigt och rörigt med extra kablar på den stora kraftkabeln och polskon.
Givaren i bakaxeln är väl elektronisk? Då måste du ha en omvandlare. Sådana finns, men är svindyra. Omvandlaren tar emot pulser från bakaxeln och driver en liten elmotor som i sin tur driver en hastighetsmätarvajer. Sedan skall den nog kalibreras in för den aktuella bakaxeln, men det är ju en senare fråga.
http://www.abbott-tach.com/cablex.htm
Det är lite "hokus-pokus" med monteringen också. Man vill t.ex inte ha för lång vajer. Men om det är en traktor så kanske det inte blir så långa vajrar ändå?
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: fre 16 jan 2015, 16:40
av Volvoetoppen
Ok tack
Jag har satt i en d24 i 140 som jag nämt isandes trådar
Jag håller på med att bygga om mätarhuset och en elektrisk mätare från 740 kommer bli ungefär såhär
Jag har en länk till mitt projekt vid signaturen om ni vill se lite bilder
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: sön 01 mar 2015, 22:06
av Volvoetoppen
Tänkte att jag lägger in en fråga på min gamla tråd
Jag vill ha ett funktionellt elschema till en elfläkt
Har testat en mängd scheman
Det jag använder är ett enkelt relä,biltema givare och fläkten är från 850
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: sön 01 mar 2015, 22:36
av Amarace
Jord - givare in, givare ut - 85 på relät
Plus grån batteriet till 30 på relät
Tändningsplus till 86 på relät
87 på relät till elfläktena plus
Andra på fläkten till jord.
Re: lite elfrågor (reläfrågor)
Postat: mån 02 mar 2015, 11:51
av Volvoetoppen
Tackar
Ska testa detta idag
Är det någon som vet vad det ska vara för säkring till magnetventilen (d24)
Har en 30A nu kan gissa på 15-20a eller?