Sida 1 av 1

M40 spak/lockbyte

Postat: fre 09 jan 2015, 16:08
av Irokee
Hej Forum
Inom snar framtid så kommer renoveringen av vår vita 2d 67:a påbörjas (B18 M40). Jobbet som skall göras är en lättare renovering till bruksskick/lite "raggarstuk" kanske, så att bilen känns lite nyare (om möjligt).. Sonen som fyller 16 snart ska vara med och hjälpa till då tanken är att han ska köra den (delvis...) då KK:et är fixat..
Har lite funderingar på vad som skall göras, och en sak är byte till kort vxl-spak, inget för orginal-freak, men det känns modernare...
Vad tycker ni som gjort detta förut ?
Försöka få tag i låda med OD ?
Annat ?

Tack å bock för nu !

Re: M40 spak/lockbyte

Postat: fre 09 jan 2015, 16:17
av LarsBd
Irokee skrev:Försöka få tag i låda med OD ?
Ja utan tvekan, oavsett växelspak.

Re: M40 spak/lockbyte

Postat: lör 10 jan 2015, 10:11
av lennarte
Om du ska byta till original "kort spak" kan du "ta med" överdelen av kardantunneln och original matta från -72 och uppåt för att få ett proffsigt" resultat. Vet ej om det behövs, men det blir trångt annars. Om du ska ha overdrive, koppla den på 4-ans växel som det är original. Om man inte gör det är det lätt att glömma att od-n ligger i, och skulle man då backa en liten bit, kan du glömma den lådan. Kommer inte ihåg när "knappen i spaken" kom, hade varit lättast. Jag satte en blinkersspak på motsatt sida (till original blinkersspak) och kopplade od-n till "blinker höger" och intervall torkare/spolare till vindrutan till "ljustutan". Funkade kanon. Alternativt skaffa en M46 från senare 240/740. Det finns kåpa mellan motor och växellåda att köpa till B20 motorn, men det drar en massa annat med sig.

Mvh
Lennart

Re: M40 spak/lockbyte

Postat: fre 23 jan 2015, 23:54
av 122Sport
Od-låda och koppla via vxl-lådans givare när 4:an är i!
"Short stick" kan du snickra ihop själv, finns massor med fina "retro" lösningar på nätet, utan att börja härja med tunnel och liknande.
Lycka till! :wink: