Sida 1 av 2

b20 drar olja

Postat: sön 09 nov 2014, 16:50
av 245an
Tjenare har en b20a som dricker olja så tänkte få fram varför å vad de är

Har gjort ett kompprov idag å fick fram
(Bakifrån→fram)
4 ca 7,3 kg
3 ganska precis 3kg
2 7kg
1 7kg

Va får man fram från detta??
Kolvringar ventiler???


Jäthe tacksam för svar :)

Re: b20 drar olja

Postat: sön 09 nov 2014, 17:25
av LarsBd
Samtliga värden var låga och det ena var alarmerande lågt. Det som värdena säger är att åtgärd krävs p.g.a. dålig kompression, orsaken kan vara något av det du föreslår.

Re: b20 drar olja

Postat: sön 09 nov 2014, 18:52
av lennarte
Om du "duttar i" några "pump" med en oljekanna i varje cylinder och "kör runt" motorn några varv och gör om komp. provet så får du säkert ett bättre värde. vet du säkert att dom låga värdena beror på dåliga kolvringar. Om det fortfarande skulle vara dåligt värde är det ventilerna som är som är otäta. Oljeförbrukning kan bero på andra saker också ( ventiltätningar), men kompet ör helt klart för lågt. Därmed inte sagt att motorn är odugllg att köra med. Farsans Volvo 144 -72 var ganska "trött" i motorn och tog bra med olja, men rullade på ändå. Jag fick skifta 3-ans och 4-ans tändstift ungefär varann vecka (slaggade igen) när äldsta dottern hade den när hon bodde hemma, kompet låg då på c:a 6-5-3-7. När hon flyttade stannade bilen kvar och jag bytte motor och körde sedan i flera år med den ända tills 2009 då en 745 GLT 16V kom i min väg.

Mvh
Lennart

Re: b20 drar olja

Postat: mån 10 nov 2014, 01:19
av 245an
Tackar ! :)
Ska se om ja kan pröva detta i morgon med oljan ;)

Re: b20 drar olja

Postat: mån 10 nov 2014, 20:09
av andy78
Prova wd40 metoden den fungerar faktiskt sök på Google så får du fram hur man gör har du tur så löser den upp samtliga kolvringar och troligtvis har du också tillbaka kompet.

Re: b20 drar olja

Postat: tis 11 nov 2014, 01:55
av gubbstrutt
och hur tät är kompprovaren då har en från biltema visar olika varje gång o ringen läcker.

men visst spisen är gammal så nog lär det skilja mellan cyllarna.

men det där är lågt komp.

hasse.

Re: b20 drar olja

Postat: tis 11 nov 2014, 12:27
av Andis
Kort tumregel.

Blå rök vid kalstart = ventilstyrningar, ventiltätningar.

Blå rök alternativ vit som ökar mer och mer vid kraftig motorbroms. = kolvringar, cylinderlopp som är slitna.

Re: b20 drar olja

Postat: tis 11 nov 2014, 14:47
av Rådlös
Från en Petimeter: Andis, du skrev "Blå rök" i båda fallen. Jag antar att du menar Svart rök i det undre fallet. Vit rök kan ju också tyda på vattenånga, någon kylvattenläcka. Men det är kanske mera då motorn är uppvärmd.

Re: b20 drar olja

Postat: tis 11 nov 2014, 15:26
av Amarace
Från en annan "petimeter", svart rök är bränsle, inte olja, blå rök är olja, vit rök då det är vatten inblandat.
Blårök vid motorbroms brukar vara ventilstyrningar/tätningar, blårök mest hela tiden är kolvringar/kolvar som inte tätar.

Re: b20 drar olja

Postat: tis 11 nov 2014, 18:43
av Rådlös
Helt rätt, Amarace. Man borde skriva ut detta och hänga på väggen i garaget.
Jag hade en utombordare en tid. Av den gamla sortens tvåtaktare. Himlen var alltid blå när man åkte i båten! :) :) :)