Sida 1 av 1

Ta ur motor tätnings byte?

Postat: fre 03 okt 2014, 08:10
av anteb
Har en 142 med B20A läcker olja baktill på motorn misstänker bakre vevtätning??

Måste man ta ur motorn för att byta? vad är det för tätning filtring eller packbox?

packbox passar de utan modif.?

Re: Ta ur motor tätnings byte?

Postat: fre 03 okt 2014, 10:47
av LarsBd
Växellåda och svänghjul måste bort och det kan man göra med motorn på plats. Original är det filtring men ska du ha dit "packbox" måste du byta hållaren som den sitter i, det medför att även oljetråget bör lossas för att kunna montera hållaren på ett enkelt och korrekt sätt. Byter du bara filtringen (som förmodligen satt där 20-40 år utan att läcka) ska den vara mättad med olja innan montage. Då behöver du heller inte ta bort hållaren utan bara ta bort en låsring samt en bricka, pilla ut resterna av den gamla filtringen montera den nya samt alla andra saker du tog bort.

Re: Ta ur motor tätnings byte?

Postat: fre 03 okt 2014, 12:08
av Rådlös
Här kan du se det på bild om det underlättar: http://www.nbmarine.se/ Gå in på A-Fordsidor (Det finns ingen direktlänk) Gå vidare på Dagbok. Välj 2007 20/6. Där finns lite bilder som kanske ger något?

Re: Ta ur motor tätnings byte?

Postat: fre 03 okt 2014, 16:26
av Arne
Är det en -74 eller nyare så sitter det en simringstätning i den bakre kåpan.

Re: Ta ur motor tätnings byte?

Postat: lör 04 okt 2014, 11:26
av LarsBd
Arne skrev:Är det en -74 eller nyare så sitter det en simringstätning i den bakre kåpan.
Endast på B20F i 240 d.v.s. 75- ansedd för USA, allt enligt reservdelskatalogerna.

Re: Ta ur motor tätnings byte?

Postat: tis 07 okt 2014, 02:56
av gubbstrutt
om det var jag skulle det bli som larsbd säger om du har filtring.
men det är bara min åsikt.

Med vänlig hälsning hasse.