Sida 1 av 1
Volvo B20 Trim
Postat: tis 12 aug 2014, 14:58
av DuettSnubben
HEEEJJ
Jag har Steg 2 topp ,R kam och extraktorgrenrör hur mycket häst kan det göra????? :D
Re: Volvo B20 Trim
Postat: lör 16 aug 2014, 14:53
av ingesjo
Ganska beroende på vilka förgasare du sätter på ?
Samt om tändning och ventilfjädrar orkar med.
Om dubbla Weber 45 (rätt bestyckade) runt 130-140hkr
Dubbla Weber 48 (rätt bestyckade) runt 135-145hkr
Dubbla SU troligen inte mer än max 120hkr (110hkr?)
Troligen någon här på forumet som kommer att ha invändningar mot dom siffrorna...
Men den erfarenheten jag har är att det krävs rätt mycket mer arbete än man tror för att nå över 150hkr i en B20 sugmotor.
För att nå över 170-180hkr så måste nog blocket borras till max diameter + strokad vev som ger i slutändan en B20 på en 2,2-2,3 liter
Weber 48 eller 50
Bättre kam än Volvo R
Optimerad topp (bättre än steg 3)
Optimering av avgassystem
Mappad tändning
Att nå 200hkr utan turbo är nog en liten våt dröm, inte många som klarar av det m.a.o.
Re: Volvo B20 Trim
Postat: tis 19 aug 2014, 23:41
av gubbstrutt
det är som ingesjo säger hade själv en firma byggd b20 en gång 170-180 häst dock bara en brytarlös tändning gick ej att mappa
den var borrad o strokad.
det här kostar deg å bygga jag köpte min ngt beggad satt i bil vart billigare då iaf ska man ha 200+ utan stressfläkt kostar ännu mer deg men det ska gå sägs det.
hasse.