PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ZZUXX
#849335
jag har en helt ny huvudbromscylinder men när jag har den monterad i skruvstädet och pumpar med bromsvätska i så skjuter det inte ut något där det ska ut, i framkanten. sedan fylls inte främre kammaren med olja trots att det lilla hålet på ovansidan är rent, det lilla hålet får jag bara igenom en synål i så jag funderar på om det är för litet eller vad är felet. det större hålet på ovansidan tömmer ju ut luft och fylls med bromsvätska men som sagt det fylls inte i främre delen.

Med ovansidan så menar jag under locket där bromsvätskeröret sitter.
hjälp behövs snarast.
Användarvisningsbild
av lennarte
#849435
Om cylindern har legat "på hyllan" länge, vilket inte är omöjligt, så kan den ha "klibbat ihop" i cylindern. Främst sitter en backventil, sedan en fjäder som trycker mot den främre gummipackningen som ligger mot kolven. Den ska packningen ska ligga lös mot kolven men kan fastna mot den om fettet i cylindern har stelnat. Det främre hålet är exakt avpassat till var kanten på främre gummipackningen för att bara du "nuddar" pedalen ska det främre hålet stängas. För att det ska fungera behövs oftast ett "visst motstånd". Håll ett finger för utloppet när du trycker in kolven så ska du känna ett tryck av luften. Släpp ut det och håll för hålet när du släpper upp kolven. Om allt är rätt ska det nu sugas bromsvätska förbi den främre packningen och nästa gång du trycker in kolven sta det komma en "skvätt" bromsvätska. Du bör montera på vätskebehållaren om di ska få det att fungera "på bänken", det "går åt" en del bromsvätska för det är ganska stor cylindervolym. Vad du än gör, borra inte i cylindern, du tar sönder främre packningen direkt.

Mvh
Lennart
av ZZUXX
#849521
lennarte skrev:Om cylindern har legat "på hyllan" länge, vilket inte är omöjligt, så kan den ha "klibbat ihop" i cylindern. Främst sitter en backventil, sedan en fjäder som trycker mot den främre gummipackningen som ligger mot kolven. Den ska packningen ska ligga lös mot kolven men kan fastna mot den om fettet i cylindern har stelnat. Det främre hålet är exakt avpassat till var kanten på främre gummipackningen för att bara du "nuddar" pedalen ska det främre hålet stängas. För att det ska fungera behövs oftast ett "visst motstånd". Håll ett finger för utloppet när du trycker in kolven så ska du känna ett tryck av luften. Släpp ut det och håll för hålet när du släpper upp kolven. Om allt är rätt ska det nu sugas bromsvätska förbi den främre packningen och nästa gång du trycker in kolven sta det komma en "skvätt" bromsvätska. Du bör montera på vätskebehållaren om di ska få det att fungera "på bänken", det "går åt" en del bromsvätska för det är ganska stor cylindervolym. Vad du än gör, borra inte i cylindern, du tar sönder främre packningen direkt.

Mvh
Lennart

Det är sådana svar jag gillar. jag har haft isär innehållet i cylindern och kollat så det inte är felmonterat men allt sitter rätt. jag har däremot upptäckt att den främre packningen ligger för lilla hålet hela tiden. kan detta bero på att fjädern inte trycker tillbaka den lösa packningen tillräckligt? den är ju helt ny nämligen så det är därför jag blir snurrig av detta bromsproblem. jag har försökt fixa det i 1½ år till och från när humöret varit på topp.
jag ska kolla upp det du skrev och se om det kommer nån vätska. jag har locket öppet på ovansidan och fyller på med olja där-
en annan fråga är varför är det viktigt med fett i cylindern när det är olja i hela cylindern? borde inte det smörja bra?
Användarvisningsbild
av lennarte
#849845
ZZUXX skrev: jag har däremot upptäckt att den främre packningen ligger för lilla hålet hela tiden. kan detta bero på att fjädern inte trycker tillbaka den lösa packningen tillräckligt?
Det kan vara kolven som inte går tillräckligt tillbaka också. Kolla så det inte ligger flera/för tjocka brickor innanför låsringen. Öppnar inte packningen för hålet lär det inte bli någon broms. Kan du inte reklamera den i så fall? Ev. prova med tunnare bricka. Det ska ligga en tunn bricka mellan främre gummitätningen och kolven. Fettet i cylindern är till för montering och lagring. Det försvinner när du börjar använda den.

Mvh
Lennart
av ZZUXX
#855807
lennarte skrev:
ZZUXX skrev: jag har däremot upptäckt att den främre packningen ligger för lilla hålet hela tiden. kan detta bero på att fjädern inte trycker tillbaka den lösa packningen tillräckligt?
Det kan vara kolven som inte går tillräckligt tillbaka också. Kolla så det inte ligger flera/för tjocka brickor innanför låsringen. Öppnar inte packningen för hålet lär det inte bli någon broms. Kan du inte reklamera den i så fall? Ev. prova med tunnare bricka. Det ska ligga en tunn bricka mellan främre gummitätningen och kolven. Fettet i cylindern är till för montering och lagring. Det försvinner när du börjar använda den.

Mvh
Lennart

Problemet är löst efter snart 2 års grubblande. haha. brickan innanför låsringen va 3 mm tjock men jag skaffade en som va 2mm och slipade ner den till 1,6 så nu frila främre packningen det främre hålet och allt funkar klockrent. tack för hjälpen.

mvh Daniel
av Banarne71
#1345898
Hej. Sitter i samma sits med mina bromsar. Bytt bromsrör fram och huvudbromscylinder. Pedalen går i botten trots luftade bromsar. Köpte min huvudbromscylinder på VP-autoparts i Borås. Kan det vara fel på den som på din?
av Banarne71
#1345901
Ytterligare en fråga. Måste jag förfylla huvudbromscylinder med bromsvätska genom att skruva av ”locket” som röret från bromsvätskebehållaren skruvas fast i? :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1345935
Banarne71 skrev:Ytterligare en fråga. Måste jag förfylla huvudbromscylinder med bromsvätska genom att skruva av ”locket” som röret från bromsvätskebehållaren skruvas fast i? :-)
Nej, dock får du se till att det inte är stopp i röret (gummislangen)
Jag brukar (även på nyare 2-krets cylindrar) alltid lufta huvudcylindern i skruvstycket först. Lite problem med just PV med lös behållare. Funkar med en bit bromsrör, bränsleslang och en injektionsspruta utan "kolven" borta (frugan är sjuksköterska :-) :-) ) Då håller jag ett finger för utloppet som backventil och luftar cylindern innan jag monterar den. Då är jag 100% säker på att den fungerar. Sedan är det mycket viktigt att "pinnen" som trycker på kolven i cylindern (när cylindern är monterad) aldrig ligger "tight på", det skall vara 1 - 2 mm spel annars funkar det inte. Då öppnar inte det lila hålet. Det bakre hålet är det som fyller cylindern, det är en kolv med en ett antal hål och på framsidan sitter en bricka och kolvpackning. Just där kan det "klibba ihop" om den legat länge. Det är inga större problem att "ta isär" cylindern, men det brukar inte behövas utan det "släpper" efter ett tag. Dock går det inte att lufta förrän det har "släppt" där.
Du ha väl luftat bak också????
Användarvisningsbild
av lennarte
#1345936
Hittade en bild, det är E, F och G jag menar
0010037as.gif
0010037as.gif (59.34 KiB) Visad 5926 gånger
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]