Sida 1 av 2
Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder.
Postat: tis 28 jan 2014, 19:29
av Hansson96
Tjena, har surfat runt lite här men hittar ingen tråd som matchar mitt problem. Jag har en a-traktor volvo duett med en b20 motor och enkel växellåda så inga onormalt höga varv den går på. Nu till problemet! På axelen som går mellan fördelaren och oljepumpen så finns det 2 spår i den övre delen, där fördelaren sitter ansluten. Dessa spår har gått sönder först en gång, då bytte vi ut den mot en bättre begagnad och så va det inte mer med det.
Men nu fick ja samma problem som sist igen, detta ä alltså endast en månad sen sist. När jag då plockar av fördelaren igen har precis samma sak hänt, en kass axel till med andra ord. Någon som vet vad det kan vara?
// Felix
Re: Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder. Hjälp!
Postat: tis 28 jan 2014, 19:44
av Rådlös
Det låter märkligt. Är du säker på att du inte har vänt fördelaren 180° fel? Det går med lite slarvigt våld. Spåren i axlarna är inte genom centrum, utan ligger förskjutna på ena sidan:

När motorn står i nolläge på ettans cylinder (på tändinställningen) skall spåret vara 35° vridet i förhållande till motorns längdriktning. Och spåren skall då vara på den övre halvan.
Re: Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder. Hjälp!
Postat: tis 28 jan 2014, 19:46
av lennarte
Hansson96 skrev:Tjena, har surfat runt lite här men hittar ingen tråd som matchar mitt problem. Jag har en a-traktor volvo duett med en b20 motor och enkel växellåda så inga onormalt höga varv den går på. Nu till problemet! På axelen som går mellan fördelaren och oljepumpen så finns det 2 spår i den övre delen, där fördelaren sitter ansluten. Dessa spår har gått sönder först en gång, då bytte vi ut den mot en bättre begagnad och så va det inte mer med det.
Men nu fick ja samma problem som sist igen, detta ä alltså endast en månad sen sist. När jag då plockar av fördelaren igen har precis samma sak hänt, en kass axel till med andra ord. Någon som vet vad det kan vara?
// Felix
Vad händer med axeln? Du vet väl att spåret i axeln är "excentriskt" och att fördelaren passar bara på ett håll. Det går att "tvinga" ner den i alla fall en bit.
Mvh
Lennart
Re: Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder. Hjälp!
Postat: tis 28 jan 2014, 20:11
av Hansson96
vet ju inte hur den blivit monterad första gången.. men jag vet om att dom inte ligger i centrum och det behövdes inget våld när vi bytte, det gick problemfritt att montera. Monterade den dessutom i sällskap av en som jobbat och skruvat mycket b18/b20 och är allmänt kunnig. Det vi nu funderar på är att om man rent hypotetiskt säger att oljepumpen håller på att skära ihop, skulle de då kunna va så att den låser sig ibland och att axelen då utsätts för onormalt hög belastning?
den första axlen som vi bytte va det bara en liten bit som hade gått av, men nu hade nästan allt borta så man kunde snurra rotorn hur många varv som helst när fördelaren satt monterad, vilket såklart resulterade i en motor som inte startade.
Re: Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder.
Postat: tis 28 jan 2014, 21:31
av lennarte
Hur ser axeln ut? har du en bild på den? Är det spåret som "gått sönder"?
Mvh
Lennart
Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder.
Postat: tis 28 jan 2014, 21:57
av ingesjo
Hej Du vet att det måste vara ett spel mellan fördelaren axel och axeln som drivs av kammen i höjdled på ett par 1/10 delar av en mm. Enklast att mäta det är att lägga en bricka med känd tjocklek under drev axeln som då kommer att "lyfta" upp axel Tex 1 mm. Sedan stoppar du i fördelaren utan packning. Sedan Mäter du spelet mellan fördelarens "fot" och blockets anliggningsyta med bladmått. Dra i från det mätta spelet från brickans tjocklek så får du spelet när axeln och fördelaren är monterade utan packning. Sedan justeras detta spel till korrekt mått med hjälp av X antal packningar. Normalt aldrig några problem på Volvo B18-20 med detta utan en packning brukar räcka.. Men man vet aldrig 100%. Jag vet ej där jag sitter nu vilket spel som det ska vara. Kanske någon annan kan svara på det.. Om inte det spelet finns eller det är för stort då kan det skapa problem liknande de du har nu.. Alltså drevaxeln går stumt eller hoppar rundor
Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder.
Postat: tis 28 jan 2014, 22:03
av ingesjo
Hmm om drevaxeln hoppar runt för mycket så slutar det oftast med total haveri för denna axel och kammen.. Jag har för mig att det sitter en brons bussning under drevaxeln i pressad i motorblocket om spelet är för stort får denna bytas Gäller oxå om spelet är stort i sidled..
Re: Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder. Hjälp!
Postat: tis 28 jan 2014, 22:21
av LarsBd
Hansson96 skrev:Det vi nu funderar på är att om man rent hypotetiskt säger att oljepumpen håller på att skära ihop, skulle de då kunna va så att den låser sig ibland och att axelen då utsätts för onormalt hög belastning?,
Spontant blir svaret nej då spåret inte har något med oljepumpsdrivningen att göra. Endast fördelaren kan orsaka ett haveri på översidan av drevet.
Re: Axlen mellan fördelare och oljepump går sönder.
Postat: tis 28 jan 2014, 22:52
av rid54
Jag undrar om det inte finns någon sorts säkring för skuren/blockerad oljepump, typ en brytpinne, så att inte kamaxeln ska skadas. Det du beskriver låter mer som ett problem pga fel i fördelaren (skuren huvudaxel) eller att centrifugalregulatorn har gått helt på lunch. Sådana krafter borde kännas om de finns i motorn; dvs om du skruvar ur tändstiften och drar runt motorn för hand borde det kännas "konstigt" om det är nåt som kärvar så mycket. Fördelarens smörjning är ju beroende av att bilanvändaren droppar lite olja i filtkudden då och då... Den smörjs inte av motorn.
Postat: ons 29 jan 2014, 06:41
av ingesjo
Hansson har ju bytt till en annan fördelare en gång Alltså 2 fördelares "tappar" har trasats sönder. Tror aldrig jag upplevt att så stort fel på 2 fördelare efter varandra. Det jag däremot varit med om 2 ggr är totalhaveri på kammen , kamaxel drevet i bakelit samt axeln som driver både oljepump och fördelare. Båda dessa fallen såg det ut som något hänt mellan denna axel och kammen. Inte skurit utan troligen pga för stort spel gjort att drivningen kommit ut läge eller sakta men säkert slagits i sönder. Jag har även sett 2-3 B18-20 där kamaxel drevet i bakelit gått i bitar utan att påverka drivningen till fördelare oljepump. 1 B20 där axeln gått mitt av till oljepumpen har jag oxå sett = skuren motor som följd fel.