Sida 1 av 1

Volvo 164

Postat: mån 18 nov 2013, 22:24
av DBS
Har fått nys om en 164 från -69 som gått ca 11.000 mil. 1 ägare och avställd sedan mitten av 80-talet.
Finns lite rost här och där, men är inte ett vrak. Hel och fin inredning. Manuell låda. Är inte till salu i dagsläget...
Svaga punkter på en sådan bil? Dyra delar? Vad bör man tänka på? Värde?

Re: Volvo 164

Postat: tis 19 nov 2013, 01:06
av Droopy
jag skulle provat här: http://www.164club.se/indexsv.html

Re: Volvo 164

Postat: tor 21 nov 2013, 11:47
av rid54
B30 är en slitstark sak och trasslar sällan. Sedvanliga saker händer med förgasarna och tänddelarna, såklart. Det jag minns från min egen 164-epok var att det rostade i bakre stötdämparinfästningarna och runtom där. Lagningabart, men kräver svetsning. Om bilen har styrservo, kolla utgående axeln ur stryväxlen (som styrarmen sitter på). Om den glappar mycket kan det vara en orsak till eftertänksamhet.

Re: Volvo 164

Postat: sön 24 nov 2013, 21:35
av DBS
Tack för infon.
Bilen jag sett har rost precis där du beskriver. Framdörrar och en tröskel har också rosthål.
För övrigt är den hel och fin och delvis orörd. Bilen har inte styrservo. 11.000 mil borde väl ses som "knappt inkörd" då? :)

Re: Volvo 164

Postat: sön 24 nov 2013, 22:09
av rid54
Min första 164 såldes vid 30.000 mil. Den hade haft den beskrivna rosten och glapp styraxel i servosnäckan, men motorn och lådan (automat) gick felfritt hela tiden. Gjorde inget utom service på drivlinan (jo, bytte till brytarlös fördelare).