PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av feliciah
#1528773
Jag har nyligen köpt en Volvo pv 66a men det sitter en B20 motor i. Jag ska försöka dra om elen eftersom jag inte kan förstå hur det är kopplat och det inte stämmer alls med hur det egentligen ska vara osv. Men till min fråga är det något jag bör tänka på eftersom det inte är en b18 i och hur ska jag tänka när jag drar elen? Någon som har något tips då jag inte är så kunnig ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528775
B18 och B20 är så pass lika så det ska inte vara några större problem. B20 har växelströmsgenerator vilken (nyare modeller) bara behöver 2 kablar. Sedan har B18 eter temp.givare medan B20 har elektrisk så instrumentet stämmer inte. Skaffa ett elschema som ska vara till din PV och utgå från det
av feliciah
#1528778
Tack för svar! Ja jag har ett elschema men tänkte om de va så att de kanske inte stämde osv eftersom det är annan motor i en det som är enligt just det schemat osv :-D
av Amarace
#1528793
Det är inget som skiljer mellan B18 och B20 vad gäller el. Tempgivare har inte med motor att göra utan hör till bilen, på en PV använder du etergivaren med instrument, inte elektrisk. Likaså generatorn, det är kringutrustning, endera använder du original likströmsgenerator, som med dess fäste passar på B20, eller så använder du växelström, original till B20 har tre kablar, B+, samt Df och D+ Till laddregulator och laddlampa (ev d- till jord), en med regulator på generatorn har bara B+ samt d+ till laddlampan. Fördelare o startmotor är likadant på bägge motorerna vad gäller elen.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]