PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1508846
Min nyrenoverade båt motor en b20 går klockrent på tomgång vid starta. Startar jätte snabbt och bra. Reagerar fint på gas.

Men stänger man av den. Och efter en stund och försöker starta den så är den dum.
Och efter detta så är tomgången ojämn och lite mer avgaser än vanligt.

Ider? Ånglås? Men borde väl gå normalt efter att den har kommit igång då?
Dubbla solex 44 som är original på denna.
Lite vassare kam.

https://youtube.com/shorts/qP97qMKBGGM?feature=share


Kall motor
https://youtu.be/ugLKGH8aFj4
#1508851
Kan vara att den får för mycket bränsle när den är varm. Just när du stänger av en varm motor med förgasare så värms motorrummet upp av värmen från motorn. Det brukade inte märkas så mycket på bilar, men i en båt sitter ju motorn instängd i ett (nästan) helt stängt rum. Du har motorrumsfläkt förmodar jag, kör igång den en stund innan du startar motorn. Det ska man i.f.s alltid göra (särskilt med bensinmotor) men kör igång den innan du stannar motorn och låt den vara på hela tiden om det är kortare stopp. Sedan kanske det kan hjälpa att sänka flottörnivån i förgasarna.
#1508865
Ånglås kanske kan uppträda på olika sätt? Jag hade en 244 -77 eller -78 (?) med B21-motor. Den led av ånglås. Det yttrade sig så här i mitt fall: Ånglåset uppträdde alltid sådana varma dagar som vi har nu (29 grader varmt i dag) då stannade motorn när jag körde på låga varv under krypkörning t.ex. Aldrig på mellan och högvarv. Bilen hade dessvärre automatlåda så det var inget att göra åt detta. Bara öppna motorhuven och hoppas på att den skulle kallna lite så bränslet kondenserade till flytande form igen. Det brukade ta en till två minuter så gick det att starta den igen.
Nu vill någon kanske påpeka att det fanns en distansplatta av isolerande plast att sätta mellan förgasaren och insugningsröret. Den satt redan där när jag köpte bilen! Den hade alltså inte den avsedda verkan. Flera år senare när jag hade sålt bilen fick jag veta av en insatt "motorman", han hade bl.a kört rally och hade kontakter inom området. Han berättade att Volvo visste om detta med den årsmodellen. Till kommande årsmodeller hade dom ändrat kompressionen. Senare med EU-inträdet kom även nya krav på bensinen i vårt land. Det är svårt att få ånglås på modern bensin. I och för sig, det är nästan omöjligt att få ånglås i en modern bil med insprutning.
#1508873
lennarte skrev: mån 15 aug 2022, 21:29 Kan vara att den får för mycket bränsle när den är varm. Just när du stänger av en varm motor med förgasare så värms motorrummet upp av värmen från motorn. Det brukade inte märkas så mycket på bilar, men i en båt sitter ju motorn instängd i ett (nästan) helt stängt rum. Du har motorrumsfläkt förmodar jag, kör igång den en stund innan du startar motorn. Det ska man i.f.s alltid göra (särskilt med bensinmotor) men kör igång den innan du stannar motorn och låt den vara på hela tiden om det är kortare stopp. Sedan kanske det kan hjälpa att sänka flottörnivån i förgasarna.
Ska prova sänka flottörena lite. Ställde in de där efter en video på Youtube för ett tagsedan. Dock samma fel innan och efter. Men kan prova lägga en kopparbricka extra på "ventilen" så den bryter soppan lite tidigare.

Jag har en fläkt som är kopplad på tändningen. Slår alltid på första steget på nyckeln en liten stund innan start. Kanske prova att ha dem igång som du säger efter avstängning också.


Flera tips?
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]