PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Krösus
#1498464
Har en amazon -67 med b20.

Kylningen har länge spökat, kokar lite titt som tätt vid långsam körning.

Servade lite idag och tömde bland annat ut kylare n, fyllde på med endast vatten, startade så den blev varm, stänger av och känner på slangarna vid kylaren, alla slangar är kalla, öppnar slangen nere på kylaren och vattnet är lika kallt som när det kom i.

En fråga från en som inte bättre vet, kan vattenpumpen vara död eftersom vattnet är kallt fast motorn är varm?

Tänkte prova en rengöring med diskmaskinstablett, men om det inte cirkulerar känns det lite bortkastat.

Råd från kunnande mottages tacksamt :-D

När jag ändå frågar.. Den är otroligt svårstartad när den är kall, provat byta stift men det ändrade inget. Måste sitta med gasen i botten för att den ska starta, men får ändå göra 20 försök innan den håller igång. Det lär väl vara förgasaren jag behöver ge mig på? Eller är det något annat först?
Som sagt, frågor från en som inte bättre vet.

Godkväll!
av Erik Å
#1498487
Varmkörde du så länge att termostaten verkligen öppnade? Annars är det tji cirkulation genom kylaren, ska vara så :-)
Jag skulle inte våga köra diskmaskinstablett själv, hur vet man att man verkligen spolat ut allt basiskt tvättmedel sen så det inte ligger kvar och orsakar korrosion pga förhöjt pH-värde..?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498590
Jag har använt maskindiskmedel i min 745-a, det blev rent i alla fall. Körde med "blandningen" en knapp vecka. Kunde kört längre men det var risk för frost. Men man får skölja ordentligt (genom bakre avtappningen) med vattenslang (varmt vatten) och jag spolade kylaren"separat" med slangarna bortkopplade. Det är viktigt för motorn med en bra fungerande termostat, så motorn blir ordentligt varm och även att kylsystemet är tätt. Du skriver "Amazon - 67", har för mig att -68 hade slutet kylsystem med expasionskärl. Kommer inte ihåg om -67 hade det också. Har du inte ett tätt fungerande slutet kylsystem kan du inte ha en B20 termostat, då kan motorn bli för varm på sommaren. Har du inget instrument att mäta temperaturen med så håll pekfingret på termostat huset, kan du hålla kvar fingret är motorn inte varm. Visst kan vattenpumpen fela, men det är inte vanligt. Vanligare då att den inte är korrekt monterad och det läcker mellan pump och topplock.
Att motorn är svårstartad kall är säkert att chocken inte fungerar riktigt, men kan tyda på värre problem. T.ex dålig kompression i cylindrarna
av egnompaln
#1550514
För några veckor sedan började jag få problem med att min Volvo läckte kylvätska. Ingen överhettning men kylvätskelampan fortsatte att lysa. Jag skulle lägga till några men några dagar senare skulle lampan tändas igen. Vid inspektion hittade jag en hårfästes spricka i plastdelen av kylaren föga överraskande så jag kom på att det var där läckan kom ifrån. Jag epoxiderade det och efter några dagar märkte jag inga läckor från det området men jag tappar fortfarande kylvätska någonstans. Jag märkte att huvudkylarslangen inte är styv som den borde vara. Den är väldigt mjuk och flexibel och till och med delvis knäckt på ett ställe. Så definitivt inte OEM. Nästan som förra butiken sa "den här slangen kommer att fungera" och kastade in den där. Jag har också märkt en viss vitaktig missfärgning runt där slangen ansluter till kylaren, som att tätningen inte är tät och varm kylvätska kommer ut och bränner metallen och lämnar rester. Det kommer också svaga piskor av ånga från det allmänna området när motorerna är temp. Så kan det vara en trasig slang, eller ligger problemet någon annanstans? Jag planerar att byta ut kylaren helt snart eftersom det är det säkraste alternativet men för tillfället försöker jag bara hålla den på vägen.
av egnompaln
#1551315
egnompaln skrev: fre 11 aug 2023, 18:15 För några veckor sedan började jag få problem med att min Volvo läckte kylvätska. Ingen överhettning men kylvätskelampan fortsatte att lysa. Jag skulle lägga till några men några dagar senare skulle lampan tändas igen. Vid inspektion hittade jag en hårfästes spricka i plastdelen av kylaren föga överraskande så jag kom på att det var där läckan kom ifrån. Jag epoxiderade det och efter några dagar märkte jag inga läckor från det området men jag tappar fortfarande kylvätska någonstans. Jag märkte att huvudkylarslangen inte är styv som den borde vara. Den är väldigt mjuk och flexibel och till och med delvis knäckt på ett ställe. Så definitivt inte OEM. Nästan som förra butiken sa "den här slangen kommer att fungera" och kastade in den där. Jag har också märkt en viss VidMate vitaktig missfärgning runt där slangen ansluter till kylaren, som att tätningen inte är tät och varm kylvätska kommer ut och bränner metallen och lämnar rester. Det kommer också svaga piskor av ånga från det allmänna området när motorerna är temp. Så kan det vara en trasig slang, eller ligger problemet någon annanstans? Jag planerar att byta ut kylaren helt snart eftersom det är det säkraste alternativet men för tillfället försöker jag bara hålla den på vägen.
I got this,...
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]