PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av SimonOlsson22
#1484506
Hejsan, de är så att jag har en Volvo b20 motor som drar tjuvluft. De jag kommit fram till hittills är att den drar tjuvluft runt och på förgasaren lite osäker men kan finnas fler ställen. Men jag vet att de inte är insugspackningen som drar för där sprutar jag startgas och händer inget alls. Men så min fråga är finns de något mer ställe vid förgasaren som de kan dra tjuvluft och finns de några mer ställen än insuget och förgasaren som de kan dra tjuvluft. Kanske en dum fråga men jag begriper inte de inte längre. Mvh Simon
av rd350
#1484512
Kan dra runt en sliten själlaxel (ofrast slitet förgasarhus, behövs bussningar) eller sprucket insugningsrör (sprickor kan va svåra att se)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484518
Slangen till bromsservot kan ju vara dålig. Även bromsservot kan läcka sitter nått mebran i det men jag kan ju minnas fel.
Plugga hålet till bromsservo slangen i insuget o kolla om det blir nån skillnad. Om du har nått bromsservo alltså du har glömt o ange vad för bil du har. :nerd:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484525
Alla Volvo personbilar med en original monterad B20 motor har bromsservo, monterad direkt vid bromspedalen och huvudcylindern monterad på servon. Volvo med B18 motor har en "lös" servo monterad på vänster innerskärm. Om den har servo.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1484577
lennarte skrev: ons 19 jan 2022, 18:17 Alla Volvo personbilar med en original monterad B20 motor har bromsservo, monterad direkt vid bromspedalen och huvudcylindern monterad på servon. Volvo med B18 motor har en "lös" servo monterad på vänster innerskärm. Om den har servo.
Javisst men det går o hänga i en B20 i en PV tex. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484619
gubbstrutt skrev:
lennarte skrev: ons 19 jan 2022, 18:17 Alla Volvo personbilar med en original monterad B20 motor har bromsservo, monterad direkt vid bromspedalen och huvudcylindern monterad på servon. Volvo med B18 motor har en "lös" servo monterad på vänster innerskärm. Om den har servo.
Javisst men det går o hänga i en B20 i en PV tex. :-)
Visst, därför skrev jag
Alla Volvo personbilar med en original monterad B20 motor
av Mackansglt
#1484966
är du riktigt säker på att den drar tjuvluft. Jag råkade nämligen ut för att när jag hissade i min B20 i Amazonen och Strombergförgasre CD175 och grenrör/insug, vet inte var den kom ifrån. Motorn gick som en påse nötter och hittade ingen tjuvluft. Däremot visade det sig att vehusventilationen strulade. Slangen från oljelocket som går in till en nippel i insuget, den nippeln måste ha en strypning annars får du fullt vakuum in i motorn. . då gick den bra sen. Satte i en strypning med ett ca 3mm. hål blev bättre men inte bra. Pluggade den nippeln och kopplade slangen till en catchtank. Då går den klockrent. Bara ett tips. Ingen som vet vilken storlek strypningen i insuget skall ha?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1484969
På original B20 insug sitter 2 st nipplar. En för bromsserrvon c:a 8 (?) mm och en till vevhusventilation c:a 2 mm. Dessa är (till synes) likadana så det är lätt att förväxla. Den till servon är den främre. Om jag kommer ihåg rätt ska ser gå en slang från luftfiltret till till oljefällan och en från oljelocket till den bakre nippeln på insuget.
Har sett alla varianter, men tror denna är rätt
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]