PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av lincoln
#1477557
Har sålt min PV -1960 med B16 till en kompis Han har front frambrygga B20 ock m40 låda som han vill sätta istället FRÅGAN Vilken mellanaxel måste han ha? passar B16 axeln? eller? Nått mer som är bra att veta.. kanske?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1477575
Ska han sätta i en B20 motor i en original -60 PV är nog en "mellan axel" det minsta problemet.....
av lincoln
#1477704
Hej..tack Lennart Jag har läst en del här på forumet... men snälla.. utbilda mig om vad som är ett måste..
av lincoln
#1478262
Lennart.. läst ditt inlägg från 2015 håller med dig, att sälja den vidare till någon som uppskattar en orörd rostfri pv med B16 som går tyst o med kraft i maskin 4 växlad låda o 12 volt Jag kan inte bestämma nu vad han ska göra.. men erkänner att jag söker argument om att inte sabba bilen Tack men vill ändå veta vilken mellanaxel o bakaxel ock upphängningar som man måste ändra efter alla måsten från fronten till växellådan Tack
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478282
Det är länge sedan jag jobbade med detta, sålde min PV -91. Det skiljer mellan -60 och -61 års modell, -61 kom den nya M40 (även M30) växellådan. Som sedan satt fram till -76. På dom äldre sitter en annan typ av medbringare på bakaxeln och kardanstången, kommer inte ihåg om växellådan har samma medbringare. M4 växellåda passar inte på en B18/20 motor, så lite otur får du kanske byta motor, växellåda, kardanstång och bakaxel. Är bilen redan ombyggd till 12V är ju mycket redan gjort. Min PV var tillverkad september -61 och registrerad som årsmodell -61/62 (B18 motor), sedan i slutet på -70-talet blev den en -62 års modell, för att vid registrerings besiktningen 1985 blev en -61 års modell. Den reg. besiktigades för ärdringar i motor, växellåda, karross och bromsar. Så ser du en Califoniavit PV med en äkta sollucka i plåt någonstans så har den varit min :-D :-D
Är bilen avställd så måste du besiktiga den innan du tar den i trafik, då kan det bli reg, besiktning för ändrat fordon.
av LarsBd
#1478747
Reservdelskatalogerna innehåller mycket information som kan vara av intresse vid sådana frågor. T.ex att samma kardanstång användes på vissa B16 och B18 vagnar med M4 M30 och M40
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]