PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Åsarna
#1259727
Hej. Håller på att byta toppackning på en B20 A motor. Skulle precis beställa en ny från VP , när jag hittade en i mina gömmor. Ibland har man mer prylar än vad man själv vet. Packningen jag hittade visade sig vara från Biltema. Vill minnas att jag har sett att man avråder från att använda Biltemas toppackningar. Vad anser den samlade expertisen? Skall jag slänga Biltemapackningen och beställa en ny från VP?
av LarsBd
#1259758
Så dåliga är inte Biltemas packningar, vissa har inga problem alls medan andra hävdar att de är odugliga. Då kan man fråga sig hur det kan bli så olika resultat? Om packningarna från Biltema var skräp borde väl alla ha problem eller så är det inte packningen som är problemet.
av Åsarna
#1259760
Låter vettigt. Det var det svaret jag hade hoppats på. Om ingen annan har något att anm. så blir det nog så att jag anv. den jag har.
av Rådlös
#1259776
Bravo LarsBd! Du uttrycker vad jag har tänkt länge (och kanske några andra också?) när det gäller kvalitet på olika företeelser. Många intar en "digital" uppfattning på bildelar och fabrikat på dessa. Antingen är det inte värt något eller så är det världens bästa av just den aktuella detaljen. Ingen uttrycker något mellanting eller kanske anför att man får ibland väga pris mot kvalitet. Eller tillgång och efterfrågan. Eller den möjligheten att något håller för medelsvenssonbilisten, men knappast för tävlingskörning. Det jag behöver kanske inte finns inom landet. Då får jag ta det som finns men med kanske ett okänt leverantörsnamn.
Det behöver ju inte gälla just bildelar. Det kan handla om vilka konsumentvaror som helst.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1259780
Det är ju så att Biltema tillverkar ingenting själv utan allt som säljs där köps in från olika tillverkare. Så samma delar som säljs på Biltema säljs på andra ställen också. För ett antal år sedan var det dåliga fördelarlock som Biltema sålde och fick f--n för. Samma lock såldes på andra ställen. Jag köpte ett på AD-Center som inte funkade och fick ett nytt. Även lock som såldes på Volvo fick reklameras, vilket betyder att Volvo köper fördelarlock från samma tillverkare som Biltema :x
av Amarace
#1259986
Biltemas toppackning har varit en katastrof förr iallafall. Har själv två gånger testat vilket båda gångerna inneburit dubbelt jobb. (B20 en gång, B21 en gång)
Sedan sista Biltema har jag alltid köpt Elring, aldrig några problem då. Satte Elring då biltema jäklades också, fungerade bra på en gång.

Ni som säger att den funkar bra, har ni själv testat, eller har ni bara läst?

Biltema har ju tyvärr iaf förr haft väldiga kvalitetsproblem, just på grumd av olika leverantörer, ena gången kan det vara jättebra, nästa gång kan samma artikelnummer vara skräp. Man kan alltså inte lita på det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260000
Men, som jag skrev. Biltema tillverkar inga toppackningar, så har dom dåliga packningar där så finns det dåliga packningar på andra ställen också. Det gäller bara att veta vad man vill ha för kvalitet, och betala för det då. Och som skrevs av någon göra ett bra jobb. En toppackning är inte bara att "lyfta toppen och lägga dit", det är en ganska omfattande rengöring av anliggningsytorna, se till att man inte får ner skräp i kylkanalerna eller oljekanalerna. Se att block och topp inte skeva (sällan problem med gjutjärnsmotorerna) och framför allt gängrensa hålen för skruvarna och olja in skruvarna när det ska monteras. Felar man på något av dessa moment, kan det "sabba" allt arbete
av Amarace
#1260184
Såpass vet jag att jag kan byta en toppackning, MIN erfarenhet är det jag skrev, ingen annans. Återigen, hur många Biltema packningar har du testar Lennarte??

Bara för att nån tillverkar något innebär inte att nån annan säljer samma sak, det kan skilja på material o.s.v beroende på beställarens spec, en sak kan ha t.ex a, b, c, d, e kvalitet, a är bäst och är dubbelt så dyr som e, gissa vilken en märkeshandlare köper in och vilken ett lågprisvaruhus köper in.

Elring är kvalitet, inte så dyr, så varför ens chansa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1260209
Ärligt talat (privat) har jag bytt en gång för att toppackningem varit sönder (min Mazda B1800 pick up) och det var Biltemas jag monterade, och den rullade tills jag skrotade den. Då var den fortarande i mycket gott skick (mekaniskt) och gick dom ett "skott" (planad topp, 626 kamaxel och kamkedja). Min PV som jag helrenoverad (även motorn, borrad till B20 och trimmad) köpte jag allt på AD-Center (jobbade fortfarande som bilmek. då) då Biltema inte fans i Halmstad på den tiden. Övriga bilar jag ägt har jag bara bytt en gång till, det var på en (vinterbil) 142-a med B18 motor (gav 100 kr för den) som jag körde en vinter med. Den hade slitit ut ventil brickorna så en ventil "hängde ner". Köpte den billigaste packningen (tror jag gav 60 kr), letade upp i mina gömmor ventilbrickor och sålde den nybesiktigad på våren, detta var också innan Biltema fanns (l Halmstad). Övriga bilar jag ägt har jag inte behövt byta toppackningem på. Men nu menade jag inte bara packningar i svaret ovan, utan saker från Biltema i allmänhet. Och jag har mycket svårt att tro att Biltema har en som tillverkar topplockspackningar bara till sig, som, inte går att köpa någon annanstans
Märkeshandlarna däremot (Volvo ???) Kan speca packningar, dom har ju helt andra volymer, men köper du en B18 packning på Volvo idag så tror jag inte den är "specad". Det är nog en "dussinvara" men till högre pris.
av Amarace
#1260317
En toppackning på Volvo är just Elring, som även är det som sitter original. Cvi m.fl ställen säljer ofta två olika, en är elring, en är märkeslös. Grenrörspackningen är också en sån sak man ska köpa elring. Jag har alltid minst en sotsats liggande utifall att.
Förr hade även Biltema kvalitet, runt 89-90 var det Elring man fick när man möpte en sotsats.

Och som jag skrev, självklart är det en tillverkare med volym som gör biltemas packningar, men det finns olika kvalitetskrav, där biltema köper billigaste.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]