Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
Har beställt tid för 6000-milaservice av min V70 Bi-Fuel och fick då på min förfrågan om gastanken ska vara tom eller full besked om att den skulle vara full för att teknikern skulle kalibrera gastrycket.

Vet någon av alla kunniga på det här forumet vad denna kalibrering av gastrycket innebär?

Kan denna kalibrering möjligen påverka vid vilket gastryck bilen tycker att gastanken är "tom"? Jag läser nämligen i papprena för min bil att körbar gasmängd ska vara ca 21 Nm3 (normalkubikmeter), men jag kan bara klämma ut ca 19 Nm3 innan bilen tycker att gastanken är tom och automatiskt kopplar om till bensindrift. Jag skulle så gärna vilja köra tre mil till på de två Nm3 som förhoppningsvis ligger och gömmer sig i gastanken...
Användarvisningsbild
av CarMan
enligt volvos anvisnaingar så ska gastanken vara minst halvvul & det måsta vara minst 4 timmar sedan man tanka. uppfylls deta kan man justera gastrycket.

justeringen bestämger bränsle luftblandningen.

den lilla avvikelse du har ppå hur långt du kommer kan vara normal, men den kaan också bero på en felaktig tryckgivare i den stora gastanken, tryck givaren bestämmer blandannat när det är dags att gå över på bensin.
jag tror personligen att det inte är fel på din tryckgivare.
Användarvisningsbild
av Driver64
Tack för upplysningarna!

Hur mycket jag får ur gastanken beror ju också på hur högt tryck det verkligen är i gaspumpen där jag brukar tanka, och dessutom beror det väl till viss del på omgivningstemperaturen så avvikelsen är nog normal.
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev:enligt volvos anvisnaingar så ska gastanken vara minst halvvul & det måsta vara minst 4 timmar sedan man tanka. uppfylls deta kan man justera gastrycket.

Justerar man mot lambda? Bilen har ju bredbandslambda monterad original så då borde man kunna fixa det själv bara man vet hur fett man ska ställa den. genom att mäta med voltmeter.

Du råkar inte kunna komma åt volvos anvisningar på hur det ställs in?
Användarvisningsbild
av 58
Driver64 skrev:Har beställt tid för 6000-milaservice av min V70 Bi-Fuel och fick då på min förfrågan om gastanken ska vara tom eller full besked om att den skulle vara full för att teknikern skulle kalibrera gastrycket.

Vet någon av alla kunniga på det här forumet vad denna kalibrering av gastrycket innebär?

Kan denna kalibrering möjligen påverka vid vilket gastryck bilen tycker att gastanken är "tom"? Jag läser nämligen i papprena för min bil att körbar gasmängd ska vara ca 21 Nm3 (normalkubikmeter), men jag kan bara klämma ut ca 19 Nm3 innan bilen tycker att gastanken är tom och automatiskt kopplar om till bensindrift. Jag skulle så gärna vilja köra tre mil till på de två Nm3 som förhoppningsvis ligger och gömmer sig i gastanken...
Jag har kört biogas i 4 år och det är aldrig nån som sagt nånting om gasmängd i tanken inför en service så det var nåt nytt för mig. Däremot så gjorde man rent tankarna från olja som kommit med från gaspumpens kompressorer vid tankning, och då var tanken tvungen att vara tom.
Hur mycket man får i tanken beror helt på vilket tryck det är i pumpen, vi fick vid nåt tillfälle fel på en pump här i stan så då fick vi i runt 24-25 kubik.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:
CarMan skrev:enligt volvos anvisnaingar så ska gastanken vara minst halvvul & det måsta vara minst 4 timmar sedan man tanka. uppfylls deta kan man justera gastrycket.

Justerar man mot lambda? Bilen har ju bredbandslambda monterad original så då borde man kunna fixa det själv bara man vet hur fett man ska ställa den. genom att mäta med voltmeter.

Du råkar inte kunna komma åt volvos anvisningar på hur det ställs in?
du justerar klockan som reduserar gastrycket till normalt arbetstryck & deta görs med en speciel digital mätare som jämfår trycket på 2 ställen i systemet
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev: du justerar klockan som reduserar gastrycket till normalt arbetstryck & deta görs med en speciel digital mätare som jämfår trycket på 2 ställen i systemet
Via OBD-uttaget?

Vilka tryck är det som jämförs och hur ska de ligga i tryck?
Användarvisningsbild
av CarMan
du kopplar in deg på gas fördelaren & reduseringsklockan. båda fins under motorhuven. du har en extärn mätare & vill ha värdet 970

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]