Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joabor
#171177
Hej,

Är precis en glad ägare av en 940 GL -91. Nu är det så att bilen har ECC med blinkade lampa. Felkoden jag har läst ut är:
Ambient temperature sensor (on blower housing):
1-2-1 Short-circuit to ground A

Hur löser jag detta problem? Vill även tillägga att fläkten till kompressorna inte snurrar, faktum var att den hade fastnat, men efter lite våld kan jag snurra den för hand. Ska inte kompressorfläkten snurra alls med felkod 1-2-1?

Systemet är ombyggt till R134.

Hjälp till självhjälp mottages med tacksamhet.

Hälsningar,
Joakim
av DDD
#171215
Hej,

Får du felkod 1-2-1 kan det vara en något kabelbrott. Kolla synligt kablage, använd kontaktspray på kontaktytor, kolla och ta bort eventuell oxidering och kolla säkring. Det kan vara läge att byta klimat sensorn som sitter på kompressorhuset. Tror att det sitter en sensor där om jag inte missminner mig.

För att kolla om kompressor fungerar kan du testa att bygla detta uttagbara kontaktstycke:
Bild



När du byglar så ska kompressorn fungera obehindrat. (även om det saknas gas)
av I.H.P
#171221
Hej.
Plocka bort panelen under handsfacket så kommer du åt Ambient temp sensorn, nära vacuumtanken, se pos 9 i sprängskiss sid 7 : http://caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf
Kolla kablagen, om du inte hittar något fel så prova att koppla ur sensorn.
Om koden ändras till 1-2-2 "open circuit" så sitter felet i sensorn, om du fortfarande får 1-2-1 är det något med kablage eller styrenhet.

Kör inte DDDs bygling för kompressortest mer än några sekunder eftersom kompressorn tar stryk då det kan vara för lite smörjmedel om gas saknas.

Eller menar du kylfläkt med "kompressorfläkt"?

//Björn
av DDD
#171229
I.H.P skrev:Kör inte DDDs bygling för kompressortest mer än några sekunder eftersom kompressorn tar stryk då det kan vara för lite smörjmedel om gas saknas.
Helt riktigt. Jag var lite otydlig där.

MVH
av joabor
#171233
Hej,

Tack för tipset. Jag testade ditt förslag om att bygla men det verkar tyvärr inte hända något ändå, några dumma frågor bara.

- Fläkten framför kylaren är väl till kompressorn eller?
- Ska den vara trög att snurra för hand?

Grejen är att jag inte tror att det är något allvarligt fel på ECC, då det är en pensionär som enda ägaren i 16 år som regelbundet har servat bilen på Bilia 1 gång om året. Däremot har bilen nästan varit stående i 6 månader.
- Säkring är hel (nr 6, 9)

/Joakim
av joabor
#171242
Tack för ritningen!

Nu har jag varit ute och titta igen. Så som det ser ut så verkar kompressorn (om det är den som sitter under generatorn) gå hela tiden även om AC knappen är intryckt. Det kanske är så att det fungera ändå! Får vänta tills det blir varmt igen. Men återigen hur är det med fläkten framför kylaren, ska den snurra eller inte? Och vart sitter "Ambient temperature sensor (on blower housing)" någonstans.

Joakim
av I.H.P
#171301
Fläkten styrs av ECC beroende av kylbehovet, nu när det är kallt och AC inte behöver kyla så tror jag inte den behöver gå. Fläkten ska snurra lätt. Prova om den funkar genom att leta upp reläet (högra fjäderbenstornet?) plugga ur kontakten och bygla den för att spänningssätta fläkten.

Är du verkligen säker på att kompressorn går hela tiden? Den ska "cycla". På kompressorn framför remhjulet sitter en elstyrd magnetkoppling, så även om remhjulet snurrar är det inte säkert att kompressorn går. Bygla enligt DDDs instruktion så ska det klicka till och magnetkopplingen börja rotera.

//Björn
av joabor
#171333
Gällande kompressorn så vet jag inte vilket som är magnetkopplingen. Jag tycker det ser ut som allt snurrar. Jag testade och byggla men varken hörde eller så någon skillnad, vet ej ens om det kommer någon spänning över huvudtaget. När jag trycker på AC knappen på ECC så hör jag ett tydligt klick men jag antar att det bara är ett relä eller så som slår till inne i kupén. Är det någon som har en bild eller en bra förklaring av vilken som är magnetkopplingen så vore jag tacksam. Finns det annars någon bra AC kille i Stockholmsområdet som man besöka utan att det kostar skjortan?


Joakim
#171347
Hej!

Pröva igen som DDD beskrev att byglar den kontakten som du låssar från Ackumulatorn (den runda aluminium burken). Titta i centrumet på kompressorn om det snurrar med, när du byglar kontakten och motorn igång. Det går även att gör med endast tändning på slagen och då ska centrumet röra sig fram och tillbaka ca 0,5 –1 mm. Det ska höras ett klapprande ljud vid i / urkoppling.
Titta på kontakterna som sitter längs ner på kondensorn (bilens högra sida) så att du inte har oxid där.
Kan du inte fråga förra ägaren om det är bytt något som har med ECC,n att göra och på så sätt utesluta vissa felkällor.

Lennart 960

Kolla att dun bil når ut mot omvärlden […]

Xc60 awd d5 2016

Hejsan! Sitter en extraljusramp som på bild[…]

Irriterande ojämn blinkers

Klart det är ett I-landsproblem, men när[…]

Fick hem laddtrycksventil igår, så f&a[…]