Ingen värme i bilen

Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer


Ingen värme i bilen

Inläggav Dicer tor 19 apr 2007, 16:30

Har en Mitsubishi Galant -97'a där det inte längre kommer nån värme i kupén, har bytt termostat och också all glykol i samband med det.
När jag fyllde upp med ny glykol och körde bilen varm så sjönk det aldrig undan i varken expansionskärl eller i kylaren, det var samma nivå hela tiden.

Övre och undre kylarslangarna till/från kylaren bli varma men den undre som går från kylare till termostaten har inte mycket tryck i sig.

Och dom tunnare slangarna som går in i torpedväggen (och sen värmepaketet) är helt kalla hela tiden.
Tempmätaren är stabil på mitten av mätartavlan, helt ok.

Några idéer ??
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro



Inläggav NORDIC MAN fre 20 apr 2007, 07:36

värme kranen? men börja att kolla så att termostaten öppnar som den ska 8)
I dag är i går i morgon-så fånga dagen om ni kan!
Användarvisningsbild
NORDIC MAN
Däckkrängare
 
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 13:15
Ort: SKURUP

Inläggav Dicer fre 20 apr 2007, 08:24

Värmekranen? Vredet i bilen eller vad menar du (okunnig jag vet :)

Skulle man inte kunna prova helt utan termostat? Då måste man ju kunna utesluta den iallafall?
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro

Inläggav Daddan fre 20 apr 2007, 08:49

Har du fått ur all luft ur systemet? Låter inte så... Prova att köra motorn varm så att termostaten ska öppna. Du har expansionskärlet öppet och klämmer på kylslangar osv. Då kommer det efter ett tag bli så att det rinner undan, det kan även börja rinna över och då stänger du av motorn och låter det rinna klart. Detta kan behöva upprepas. Termostaten måste ha öppnat för att du ska få ur luften.
Mvh
David

V70N T5 MY00
Daddan
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 962
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 10:08
Ort: Stockholm

Inläggav Dicer fre 20 apr 2007, 08:56

Felet uppstod plötsligt en dag när jag märkte att ingen värme kom, innan dess funkade det bra.
Enda som var gjort innan var att en firma bytte kamrem, servorem och hjullager, borde knappast påverka felet som är nu.
Jag tömde kylaren, expansionskärl och bytte termostat, kanske borde ha kört bilen en stund då för att få ur all vätska.

Det som stör mig är att de två slangarna som går till värmepaketet är helt kalla, och då kommer ändå den ena från baksidan på termostathuset...
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro

Inläggav NORDIC MAN fre 20 apr 2007, 14:08

värme kranen= den ventil som öppnas o stängs för att släppa in kylvatten i värme elementet i kupen 8)
I dag är i går i morgon-så fånga dagen om ni kan!
Användarvisningsbild
NORDIC MAN
Däckkrängare
 
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 13:15
Ort: SKURUP

Inläggav Dicer fre 20 apr 2007, 14:17

-------------------------
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro

Inläggav Dicer lör 28 apr 2007, 19:31

Nu har jag spolat i slangarna till värmepaketet och det är inte stopp utan bra flöde åt båda håll.

Men det blir bara varmt i slangen Till värmepaketet, den som kommer ut är sval.
Det borde vara värmekranen alltså som inte släpper igenom vattnet till värmepaketet överhuvudtaget?
Men jag kan ändå tycka det är konstigt att det går att spola om den kranen är stängd?

Kan det vara så att den stänger automatiskt när bilen är igång?
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro

Inläggav Dicer mån 03 sep 2007, 09:04

Fortsätter denna fråga :)

Det finns ingen värmekran i Galanten, utan det är nåt spjäll som rör sig när man vrider varmt/kallt.
Men grejen är nu att jag har spolat i precis alla slangar och det är fullt flöde i hela kylsystemet.
Men inte när bilen är igång.
Om jag varvar till 4000varv spottar den ur sig en liten slurk som går in till värmepaketet, det är allt.
Alla jag pratat med säger att det kan inte vara vattenpumpen, den rasar helt och får inte en sämre verkan bara. Dessutom skulle bilen koka då, vilket den inte gör. Motortempen är stabil och bra.

En grej jag kom på är att vissa mornar har det skrikit i fläktremmen(?) men det tystnar ju efter en kort stund. Skulle det kunna vara att den bara inte är spänd tillräckligt och inte driver vattenpumpen för fullt?
Den sitter ju otåkomlig att bara "känna" på...
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro

Inläggav Nexus mån 03 sep 2007, 12:00

vattenpumpen drivs av kamrem det är jag nästan 100på.

har du kollat med mitsubishi?? det kanske har tips eller råd.
Jag vet att toyota avensis var jävliga att lufta man fick ta bort tempgivaren och fylla på glykol tills det börja rinna ut tempgivar hålet men å andra sidan så gick bilen varm om det var luft kvar i systemet. :???:
Volvo Your dream my reality
Saab=Svenskt arbete av blinda
Användarvisningsbild
Nexus
LOVE MY VOLVO
LOVE MY VOLVO
 
Inlägg: 11439
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 22:32
Kör: VOLVO och VOLVO

Inläggav NORDIC MAN mån 03 sep 2007, 13:05

kran eller spjäll är ju samma sak :roll: har du kollat så att det inte är något elektroniskt som styr spjället som kanske inte funkar när motorn går eller kanske en givare som pajat
I dag är i går i morgon-så fånga dagen om ni kan!
Användarvisningsbild
NORDIC MAN
Däckkrängare
 
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 13:15
Ort: SKURUP

Inläggav camaro69 mån 03 sep 2007, 13:22

På Mitsubishiforumet vet dom allt. :wink: :lol:
Fråga där. :lol:
V70 R 2004
V70 D5 2009

"Never argue with an idiot. He will only drag you down to his level and beat you with experience."
Användarvisningsbild
camaro69
Volvotok
 
Inlägg: 2465
Blev medlem: ons 27 dec 2006, 19:07
Ort: "Stan"
Kör: Utan

Inläggav Dicer mån 03 sep 2007, 17:30

Har ställt frågan på Mitsubishiforumet också, helgarderar med detta proffsforum :)

Nej, inget elektriskt som styr spjället.

En bilmek jag pratade med nyss trodde egentligen också vattenpumpen, att nivellerna??libeller eller vad det heter har rostat sönder och inte levererar tillräckligt med vatten. Eller att vattnet tar lättaste vägen och inte via värmepaketet.
V70N Business -01 170hk
Mitsubishi Galant GLSi -97 kombi
Dicer
Däckkrängare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 16 jun 2006, 14:04
Ort: Örebro

Inläggav Nexus mån 03 sep 2007, 18:08

En vatten pump har "vingar" som en turbo ungefär :)
Att vingarna skulle vara bortrostade är ytterst ovanligt. men i samband med rembyte så brukar man ta byta vattenpumpen oxå.
Kände de som bytte remmen inte på pumpen??? Vid minsta glapp så byter jag den omedelbart när ändå sakerna är isär.
Volvo Your dream my reality
Saab=Svenskt arbete av blinda
Användarvisningsbild
Nexus
LOVE MY VOLVO
LOVE MY VOLVO
 
Inlägg: 11439
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 22:32
Kör: VOLVO och VOLVO




Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Allmän Bil-diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster