Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jokenr1
#63698
Jag tänkte ge lite tips på hur man på ett enkelt sätt kan få nytt liv i sina gamla fälgar genom att lackera om dem.

I mitt fall har jag lackerat om T4ans orginalfälgar, aka "crater" 16".

Detta behövs: Sandpapper (120), T-röd, trasa, avfettning, tvättsvamp/fälgborste, 2 st sprayburkar med den färg du önskar, 1 sprayburk klarlack, 1 burk silver eller kromspray, varmluftspistol/hårtork, maskeringstejp

Materialkostnaden: Beror på hur mycket man har hemma redan men i runda slängar ca 300 kr.

Viktigt innan man börjar:

SÖRJ FÖR GOD VENTILATION annars börjar de snurra i bollen ganska fort.

1. Ta bort alla fälgarna från bilen och ersätt dem provisoriskt med vinterdäck. (om du inte har en billyft...)

2. Rengör fälgarna först med avfettning och gnugga, även inne i hörn där asfaltsfläckar och smuts gärna samlas.

3. Ta en bit sandpapper och börja slipa bort den gamla lacken, desto mer du får bort desto bättre kommer den nya färgen sitta, var noga.

4. När lacken är borta så uppkommer en matt finish och då tar du fram en trasa och dränker i T-röd och tvättar av fälgen så allt damm försvinner.

5. Nu ska de sprayas. Jag använde mig av en sprayfärg som hette "Multona Autolack" med nyanskod 0828. (finns på mekonomen)
Skaka burken i ett par minuter och sedan från ca 30 cm avstånd sprayar du så hela fälgen blir täckt, inte för mycket utan med snabba rörelser så det inte börjar rinna.

6. Vänta ca 10 min. Du kan blåsa lite med varmluftspistolen om du vill påskynda processen.

7. Lägg på ytterligare ett lager och sedan vänta (var noga med att få färg in i hörnena)

8. Vänta 10 min sendan lägger du på ytterligare ett lager, det tredje och sista.

9. Ett tips är medan du väntar kan du förbereda de andra fälgarna så länge så det inte tar en evighet, se till dock att inte slipa medan du har färg som håller på att torka :shock:

10. Jag ville gärna ha en fälg med en snygg silverfärgad "ram" runt. Detta är ju upp till var och en men om du ska göra de får du vänta till färgen har torkat (ca 20 min efter sista lagret). Sen tejpar du med maskeringstejp så att bara den yttre "ramen" synd på fälgen. Se till att tejpa på däcket med. Ligger de svart färg på "ramen" är de ingen fara utan det är bara att se till de är fett/smutsfritt. Spraya på samma sätt som med den svarta färgen och upprepa detta 3 ggr.

11. Nu kan du ta bort maskeringstejpen och fälgen börjar likna slutprodukten. Nu ska den lackeras. Börja med att vänta till all färg har torkat sedan sprayar du på vanlig "klarlack" för metall/aluminiumfälgar.
Spraya :arrow: vänta 20 min, Spraya :arrow: vänta 20 min, och sen sprayar du igen, dvs. 3 lager.

12. Nu är fälgen klar, vänta helst en timma innan du kränger på fälgen på bilen så lacken får torka, blås lite med hårtorken.

13. Nu är det klart! :) enkelt va? Kom ihåg att desto nogrannare du är i alla momenten desto bättre blir resultatet. För mig tog detta ca 8 timmar att göra, dvs. 2 timmar per fälg så de gäller att ha tålamod.

Mitt slutliga resultat med fälgarna på bilen:

http://www.garaget.org/?car=26509

Obs. denna bild togs innan lackeringen va gjord så därför ser den matt ut.
Bild



Lycka till och PM:a mig gärna om ni har frågor och jag vill även se bild när ni har lackat era!
Användarvisningsbild
av jokenr1
#63701
Brainded skrev:Tack så mycket för denna beskrivning!

Jag passar på att lacka mina när jag bytt till vinterdäck så det blir lite enklare.

/Anders

Det gör du rätt i! Har du ett projekt i vinter :D

Lycka till och lägg gärna upp bild sen!

Mvh

Jocke
av Addekarlsson
#63761
Om det är ok, så skickar vi in denna i tips och trix, men då kan man inte ställa eventuella frågor i tråden längre.

Bara säg till här i tråden, så fixar nån av oss admins/moderatorer det.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av jokenr1
#63774
Addekarlsson skrev:Om det är ok, så skickar vi in denna i tips och trix, men då kan man inte ställa eventuella frågor i tråden längre.

Bara säg till här i tråden, så fixar nån av oss admins/moderatorer det.

Mvh/ Adde
Gör du så! :)

Folk kan ju PMa mig om dem undrar något!

Mvh

Jocke
av KuLLeN
#63789
coolt! snyggt vart det!

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]