Problem med startspärren? (S40 1.8 '97 aut)

Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Problem med startspärren? (S40 1.8 '97 aut)

Inläggav backlund sön 24 sep 2006, 11:38

Har försökt leta igenom forumet efter liknande fel, men inte hittat något än.

Bakgrund: Fick punktering och lät den stå i drygt 2 veckors tid tills jag hunnit få pengar att fixa nytt däck. Visade sig då att en läslampa hade stått på och haft slut på batteriet. Låset hade samtidigt kärvat.

Åtgärder: Ögla i låset och lite 5-56 gjorde att jag åtminstone fick upp dörren. Tog ut och laddade batteriet, satte tillbaka, bilen får ström men startar inte. Tycker mig höra ett klick från startmotorn, men det kan vara önsketänkande.

Problem: Bilen startar inte. Den får el, lampor osv går igång, men ingen gas. Precis som om du försöker starta när den ligger i drive-läge. En indikatorlampa tänds (inte alltid, men oftast) när jag försöker starta, den med en bil och ett kryss över.

Personligen tror jag att det beror på att startspärren har gått i. Jag låste den med dosan, kanske har den fått fnatt när batteriet dog, och sedan inte gått tillbaka när det laddades? En cell i batteriet är dålig, så det skall ändå bytas. Har ingen orginalradio så det bekymret är ur världen, med kod osv. Vet ej hur syndromen ser ut för kass bränslepump, men kan det kanske vara det också?

Om det nu är startspärren... vad gör jag?

EDIT: Ang. motorn så är det förmodligen mitsubishi. Tysklandstillverkad. Står dock volvo på kåpan osv, men men. Har tyvärr inte instruktionsbok så att jag kan kolla. Jämförde med en mits-jeep och den hade exakt samma säkringar, därav min föraning.
backlund
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 11:18
Ort: Göteborg



Inläggav backlund sön 24 sep 2006, 13:12

Efter att ha läst andra trådar om amma sak så leder det mig till följande slutsats:

Eftersom nyckeln har lossat från sitt gummihölje så har jag försökt tända enbart med själva "nyckeln". Alltså inte dosan till fjärrlåset eller själva gummihöljet. Kan det vara så enkelt att sensorn till startspärren sitter i något av dessa och att jag kan få igång bilen, bara jag håller dem i närheten av tändlåset samtidigt som jag vrir om?

Kommer ändå vilja ha en ny nyckel eftersom reservnyckeln har försvunnit, men undviker helst den kostnaden tills jag har mer pengar.

Är det någon som vet om de går med på att göra en kopia av en fungerande nyckel, eller "måste" de koda om startspärren även i det fallet?
backlund
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 11:18
Ort: Göteborg

Inläggav MartinS mån 25 sep 2006, 07:28

Du måste ha med gummihöljet till nyckeln, det är där i sändaren sitter till startspärren.

/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!

Jag NOx-kompenserar för din dieselbils mijöfarliga utsläpp.
Användarvisningsbild
MartinS
Tävlingspostare
 
Inlägg: 4814
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 13:34
Ort: Emigrerat till Tjörn
Kör: XC60 T6 AWD Polestar och S40 2.0T

Inläggav backlund tor 05 okt 2006, 20:56

Mycket riktigt.

Batteriet var heldött, och sändaren var ju som sagt väck. Men efter att ha köpt nytt batteri så skruttade motorn igång precis som vanligt igen. Däremot så är radion mycket underlig. Den fungerar i ett par minuter, sedan blir det knäpptyst. Hjälper inte att stänga av och starta om den heller.

CD:n fungerar däremot felfritt.
backlund
Övningskörning
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 11:18
Ort: Göteborg




Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo S/V40 (96-04)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gupte255, Majestic-12 [Bot] och 6 gäster