Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

av Anlo
#59222
Jag monterade dragkrok på min V70 2.4T -03 förra helgen och tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter och tipsa om ett par saker som jag tycker kan göras enklare/bättre än vad som föreslås i Volvos monteringsanvisning.

Till att börja med måste jag rekommendera Volvos dragkrok. Ordinarie pris är 2040 kr + 725 kr för kabelsatsen (fast drag). Biltema tar 1590 kr för draget och 90 kr för kabelsatsen, men då måste man koppla in sig på bilens elsystem med strömtjuvar. Jag har ingen erfarenhet av Biltemas drag men det kändes rimligt att betala lite mer (minus 10% rabatt hos Volvo) för att få Volvo original, garanterad passform och en kabelsats som bara pluggas in i befintligt kontaktstycke.

För er som ännu inte har köpt någon dragkrok finns Volvos monteringsanvisningar för drag och kabelsats att läsa här:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 978_se.pdf
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... sv-SE].pdf

Ok, till att börja med fick jag med en senare utgåva av dragets monteringsanvisning än vad jag lyckas hitta på sajten ovan. I steg 1 i den nyare anvisningen skall man montera plåten med typskylten, där släpvagnskontakten senare skruvas fast. Vänta med att montera plåten tills efter du monterat tillbaka stötfångaren. Det går lika lätt och det blir mycket enklare att sätta tillbaka stötfångaren om plåten inte är ivägen.

Batteriet behöver inte monteras loss eller flyttas, man kommer åt ändå. Ta dock bort kabeln från minuspolen eftersom man kommer att jobba med verktyg ganska nära pluspolen - det är dumt att orsaka kortslutning genom bilens chassi till minuspolen.

Muttrarna som skall tas bort från bakstammen sitter i hålen markerade med gröna pilar i bilden nedan, det är totalt fyra muttrar som ska lossas. Bakom reservhjulet, i den röda ringen, skymtar kontaktstycket som kabelsatsen pluggas in i. Kontaktstycket till antennkabeln sitter långt ner under höger baklykta, det går inte att se det utan man får känna sig fram för att lossa den.

Bild

Efter att ha skruvat loss de två Torx-skruvarna i hjulhusen, borrat ur de två nitarna under stötfångaren med 6 mm borr, lossat på sidorna och dragit den bakåt så står bilen alldeles naken om röven. :wink: I det kvadratiska hålet längst ned till höger kan man ana kontaktstycket till antennen.

Bild

Följande bild visar infästningen av stötfångaren. De gröna pilarna är spår som stötfångaren skjuts in i. Plastbiten i den röda ringen dras framåt av Torx-skruven i hjulhuset och låser stötfångaren i läge. Den kan lossna när man drar bort stötfångaren men det gör inget, tryck bara tillbaka den igen. Den blå pilen visar ytterligare ett fäste i stötfångaren, det är detta som måste dras loss utåt innan man kan dra stötfångaren bakåt.

Bild

I steg 6 (steg 7 i den nyare anvisningen) tycker de att man ska ta bort niten från ljuddämparkonsollen med en avbitartång. Gör inte det, borra ur den med en 6 mm borr istället - mycket enklare och smidigare. Och har du väl försökt klippa bort den med en avbitare är det inte det lättaste att lyckas borra ur niten utan att slinta. Tro mig, jag vet... :roll:

Att bulta fast draget i bilen vållade inga problem. Se bara till att inte dra åt konsollerna innan tvärbalken monterats. Nedan några bilder på hur det ser ut när det är färdigt.

Höger sida:

Bild

Vänster sida:

Bild

Närbild på hur värmeskyddsplåten bockats enligt steg 8E / 11B:

Bild

Draget på plats:

Bild

Hålet i stötfångaren grovsågade jag med en bågfil och snyggade sedan till kanterna och rundningarna med en vanlig D-formad fil. Jag övervägde att använda en elektrisk sticksåg, men det kändes tryggare att gå långsammare fram i avverkningen. Jag tejpade med maskeringstape runt hålet för att undvika repor och eventuella sprickor. Jag fick ta upp hålet lite större än anvisat på vänster sida för att blecket till säkerhetsvajern skulle få plats.

Bild

Kabelsatsen innehåller en ny gummigenomföring som monteras vid den gröna pilen. Börja med att montera släpvagnskontakten och bunta fast kablaget under draget. Dra sedan kablaget i en båge upp under tröskeln och bunta ihop med de kablar som redan är dragna där. Se dock till att kablarna inte kommer ivägen för batterihållaren, den bakre bulten till hållaren sitter vid den blå pilen.

Bild

Efter att ha pluggat i kontakten och kontrollerat att allt fungerar är det bara att åka och göra en begränsad registreringsbesiktning. Kostar 380 kr och gick på fem minuter. :shock:

Bild

Om någon moderator tycker att detta platsar under Tips & Trix eller FAQ får ni gärna flytta inlägget dit.

/Andreas
Användarvisningsbild
av Brainy
#59224
Bra guidé med fint resultat!

Att tabort en av de fyra muttrarna som håller stötfångaren utan att flytta batteriet lyckades inte jag med då spärrskaftet var för lång och hylsan för kort.

Speciellt svårt blir det att få tillbaka den när batteriet sitter där. Jag körde med ett bossebildoktorntrix och använde tuggummi i hylsan för att inte riskera att tappa bultarna när jag skulle få dit dem.

/Anders

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]