Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#991489
Jaha, då är jag oxå med i den glada skaran som har en Husvagn. Blev en bättre begagnad. Cabby 512 DL. 1170 i Totalvikt. Från 1987. Riktigt nöjd med vagnen! :-D
Användarvisningsbild
av joel80
#991503
Får man fråga vad du fick ge för en sån.. Och hur många ni är i familjen.. Vi kommer kolla på en lite större än vår nuvarande gamla fina raritet till nästa år då det känts lite trångt med 2 barn i vår cabby nova från -74.
av Jäverhammar
#991547
Är det någon som har erfarenhet av Hobby 650 kmfe från -05 och framåt? Alternativt Tabbert Da Vinci 780?
Tänker framförallt på hur de är att dra. Problem på vinter etc?
av JEriksson
#991622
Jäverhammar skrev:Är det någon som har erfarenhet av Hobby 650 kmfe från -05 och framåt? Alternativt Tabbert Da Vinci 780?
Tänker framförallt på hur de är att dra. Problem på vinter etc?
Vi har haft en 560 KMFE, enda som skiljer är att 650 har en sittgrupp till längst bak och våningssängen på längden mot på tvären i den vi hade
Inte använt den på vintern utan endast på sommaren. Vår egentligt enda negativa om denna planlösning är att den är väldigt trång mitt i vagnen framför köksdelen. Står någon i köket är det väldigt lite plats att gå förbi. Sedan kan också kylsåpet vara lite större, på de senaste årsmodellerna har Hobby ordnat till detta.
Till det mycket positiva är att framdelen med dubbelsängen är en av de bredaste på marknaden och vi tyckte att lösningen med handfatet utanför toaletten var perfekt. Även den bakre delen var riktigt bra, och på 650'n är den ännu bättre än den vi hade pga den extra sittgruppen.

Vill inte avskräcka denna planlösning men tänk gärna till om köksdelen, och skall ni vintercampa så tänkt till igen...
Skall ni också använda den på vintern, kolla då efter en med vattenburen värme (blir jämnare värme i vagnen) men om vilken värmetyp så finns det väldigt många åsikter också...

/ J
av Jäverhammar
#991636
Vattenburen värme (alde 3000) köper vi inte utan, likaså elektrisk golvvärme. Kommer inte bli mycket vintercamping alls men vill att den ska klara av det även om det innebär både el samt gasol. Så länge det går att hålla över 15grader samt att det inte diffar 10grader beroende på vart i bodelen man befinner sig?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#991679
joel80 skrev:Får man fråga vad du fick ge för en sån.. Och hur många ni är i familjen.. Vi kommer kolla på en lite större än vår nuvarande gamla fina raritet till nästa år då det känts lite trångt med 2 barn i vår cabby nova från -74. Bild
Den har stått ett tag, Men allt funkar rent mekaniskt. Jag prutade ganska mycket. Däcken är dåliga, & kylen kyler inte. Så tillslut fick jag den för 8000kr. Men avställd & obessad. Ska hissa upp & kolla under iom däckbytet. & kolla om bromsen ska spännas. Sen besikta. Vi är 2 i familjen. Jag & Frun :-D Det finns plats för 5 personer att sova i den, 3 bak & 2 fram :-D Går riktigt bra bakom bilen. Mycket nöjd :-D
Användarvisningsbild
av joel80
#991702
:D
Det var inte mycket.. men trasig kyl låter lite dyrt... om du inte kan fixa det själv.
Läste att man ibland kan få igång gasolkylar genom att ta loss den, vända den upp och ner några minuter och sen sätta tillbaka den. Då hamnar kylmedlet "rätt" igen. Vet inte hur mycket tur som behövs i samband med manövern... men det kostar ju inte mer än lite handkraft att testa. ;)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#991842
joel80 skrev::D
Det var inte mycket.. men trasig kyl låter lite dyrt... om du inte kan fixa det själv.
Läste att man ibland kan få igång gasolkylar genom att ta loss den, vända den upp och ner några minuter och sen sätta tillbaka den. Då hamnar kylmedlet "rätt" igen. Vet inte hur mycket tur som behövs i samband med manövern... men det kostar ju inte mer än lite handkraft att testa. ;)
Jag ska testa att vända, men vill vänta tills regnet dragit förbi. Kan va lite mekk att få ut kylen. Hoppas gasledningen är väl tilltagen :-D Tycker att man får mycket vagn för pengarna, & 1170kg i totalvik på en 5x2,1M vagn är kanon. :-D

Bild

Bild

Bild
av V60D5AWDPolestar
#1001708
Vinteranvändning,

Sedan min Hobby 560 var ny har den skämts bort med att stå I varmförvaring varje vinter. Denna vinter så
är planen att den skall få stå ute och fungera som ett extrahus. Vad skall man tänka på? Då den har
vattenburen centralvärme och elektrisk golvvärme så borde innomhusklimatet vara OK. Men hur är det med
annat att tänka på? Avlopp? Var hittar man ett litet vinterförtält till en vettig peng? Etc etc, Ser fram emot era erfarenheter.
Användarvisningsbild
av päpplet
#1020838
Inhandlade en Polar 530 av 1976 års modell i höstas. Fuktskadad i taket och en vägg men inget mögel och fin i övrigt för sin ålder. Den ska tätas om, bytas nån dålig gasolledning och dra om elen lite då den ser ut som hej kom och hjälp mig sen duger den bakom jänkaren till västerås och rättvik :D

Fick till och med två uppsättningar originalgardiner i de moderiktiga (1976 iaf) färgerna mörkbrunt och orange :mrgreen:
Bild

Finns även planer på en högsäng i bakänden och byta till ledarmaturer och sätta ledlister ovanpå skåp och hyllor som mysbelysning :)
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]