Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#954363
ThomasT skrev:
Weak skrev:Med andra ord ThomasT. Det är inte hela världen om det momentdras eller inte?
Det jag säger är att en erfaren mekaniker drar förhoppningsvis åt med ett moment som inte är helt galet. Hur många Svenssons momentdrar tex sina hjulmuttar? Jag skulle gissa att 95% av alla drar åt för hårt, de 110-140Nm som de brukar ska dras med är inte jätte mycket.

.
För att inte tala om alla verkstäder som bara matar på med mutterknacken på max. Senast jag skulle lossa hjul fastsatta på verkstad fick jag ta ett två meters förlängningsrör till fälgkorset och hänga mina 80kg i för att få loss den. Gick inte ens när den 130+kg kompis stod och hoppade på fälgkorset...
Weak skrev:Okok, jag börjar få en uppfattning om detta nu! Tack.

Så Crumpets, jag som har en d4 och redan valt en sänkt bil från fabrik, borde gå de andra kittet då?

Tex dessa http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei ... 2020p.html
Pro kit ska funka med alla dämpare. Vill du prova de ännu lägre fjädrarna funkar det säkert också om du har andra dämpare än orginal, men pro kit ska sänka 30-40mm(mot orginal då, blir väl 20-30 för dig) redan de, tveksamt om det inte blir jobbigt att ha bilen om du ska få den ännu lägre än så.
av Weak
#960771
Hej igen!

Sitter och läser på den sidan du länkade mig, Crumpets. Och försöker förstå skillnaden. Läst det du skrev en gång till
men hittar inte var du sett denna infon? För mig så kan jag bara se att det som skiljer sig är vikten på framdelen?
Inte sänkningen i sig? Eller har jag missat något ?
http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei ... 789c1.html
Och tittar på de två olika modellerna till v40 som finns från eibach.

Den första:

Eibach Pro-Kit Volvo V40 Schrägheck:
År: 03.12 -
Sänkning för: 30mm
Sänkning bak: 30mm
Vikt för: 1020kg
Vikt bak: 1010kg
Model: T3 GTDi, T4 GTDi, D2
Anteckningar: A, 18, 20
Pro-Kit Sport Suspension

Produkt Egenskaper:
- Sportig look med sänkning ca. 30-40 mm.
- Säker kördynamik.
- Progressive Suspension egenskaper - ökad styvhet vid belastning.
- Balanserad åkkomfort under normal körning, sportig, progressiv i gränsområdet.
- Hög dynamisk belastning
- Korrosionsskydd av hög kvalitet.
- Producerad i Tyskland
- Ebiach Sänkningsats

Auktoriserad återförsäljare av Eibach
-------------------------------------------------------------------------------
Andra är:
Eibach Pro-Kit Volvo V40 Schrägheck

År: 03.12 -
Sänkning för: 30mm
Sänkning bak: 30mm
Vikt för: 1140kg
Vikt bak: 1010kg
Model: D3, D4
Anteckningar: A, 18, 20
Pro-Kit Sport Suspension

Produkt Egenskaper:
- Sportig look med sänkning ca. 30-40 mm.
- Säker kördynamik.
- Progressive Suspension egenskaper - ökad styvhet vid belastning.
- Balanserad åkkomfort under normal körning, sportig, progressiv i gränsområdet.
- Hög dynamisk belastning
- Korrosionsskydd av hög kvalitet.
- Producerad i Tyskland
- Ebiach Sänkningsats

Auktoriserad återförsäljare av Eibach
Användarvisningsbild
av ThomasT
#960805
Weak skrev:Hej igen!

Sitter och läser på den sidan du länkade mig, Crumpets. Och försöker förstå skillnaden. Läst det du skrev en gång till
men hittar inte var du sett denna infon? För mig så kan jag bara se att det som skiljer sig är vikten på framdelen?
Inte sänkningen i sig? Eller har jag missat något ?
http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei ... 789c1.html
Och tittar på de två olika modellerna till v40 som finns från eibach.
De har två olika kitt för att de ska passa till bilar med olika tunga motorer. Och som det står i informationen skall du ha kittet för bilar med "tunga" motorer.

.
av Weak
#976922
Crumpets / TomasT har ni sänkt era bilar än?

Själv jagar jag eibach pro-kit för D4. Men fabriken har produktionsproblem just nu, så får vänta minst 1 månad på mina fjädrar :(.

Skulle någon vara intresserad av att sälja sina! Så är jag alltid redo hihi :P
Användarvisningsbild
av ThomasT
#976969
Weak skrev:Crumpets / TomasT har ni sänkt era bilar än?

Själv jagar jag eibach pro-kit för D4. Men fabriken har produktionsproblem just nu, så får vänta minst 1 månad på mina fjädrar :(.

Skulle någon vara intresserad av att sälja sina! Så är jag alltid redo hihi :P
Jag kör C30'i så det var länge sedan...
Har du kontrollerat vilken av Eibach kitten som du ska ha till din bil, är det en 4- eller 5-cyl D4'a du har? Det styrs ju efter vilken framaxel vikt du har... Upp till 1020kg eller 1140kg...

På Ebay.de verkar inte något av kitten vara någon bristvara.

.
Användarvisningsbild
av svergie2
#977049
Weak skrev:Crumpets / TomasT har ni sänkt era bilar än?

Själv jagar jag eibach pro-kit för D4. Men fabriken har produktionsproblem just nu, så får vänta minst 1 månad på mina fjädrar :(.

Skulle någon vara intresserad av att sälja sina! Så är jag alltid redo hihi Bild
Crumpets har sänkt sin, kolla hans tråd i garaget :)
av Weak
#977140
ThomasT skrev:
Weak skrev:Crumpets / TomasT har ni sänkt era bilar än?

Själv jagar jag eibach pro-kit för D4. Men fabriken har produktionsproblem just nu, så får vänta minst 1 månad på mina fjädrar :(.

Skulle någon vara intresserad av att sälja sina! Så är jag alltid redo hihi :P
Jag kör C30'i så det var länge sedan...
Har du kontrollerat vilken av Eibach kitten som du ska ha till din bil, är det en 4- eller 5-cyl D4'a du har? Det styrs ju efter vilken framaxel vikt du har... Upp till 1020kg eller 1140kg...

På Ebay.de verkar inte något av kitten vara någon bristvara.

.
Tjenna Igen TomasT, jag har 4 cyl d4 med 190häst, så jag behöver 1140 fram och 1010 bak om jag förstått det hela rätt.

Nej precis som du säger så finns det på ebay, men när jag beställt så får jag svar att dem skickas först vecka 28. pga produktions'problem'...

Hade velat ha mina snarast! ;)
av Weak
#977141
svergie2 skrev:
Weak skrev:Crumpets / TomasT har ni sänkt era bilar än?

Själv jagar jag eibach pro-kit för D4. Men fabriken har produktionsproblem just nu, så får vänta minst 1 månad på mina fjädrar :(.

Skulle någon vara intresserad av att sälja sina! Så är jag alltid redo hihi Bild
Crumpets har sänkt sin, kolla hans tråd i garaget :)

Skall försöka hitta den tråden!

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]