- tor 16 apr 2015, 10:57
#966361
Det ska hur som helst bli intressant att se hur Volvo löser denna övergångsfas. 80 och 70 serierna är ju som sagt på tur att bytas ut, men ärligt talat börjar även XC60 att kännas lite gammal, redan inne på sitt åttonde modellår. Undrar även när V90CC kommer, XC70 säljer ju fortfarande bra och jag tror inte Volvo vill ha för stort glapp.
Det känns hur som helst som det saknas riktigt bra AWD-modeller just nu.
-Nya XC90 är läcker, men för dyr för de flesta.
-V40CC finns inte med AWD + diesel.
-60 och 70-serien finns inte med AWD + bensin (T5 AWD finns dock på vissa marknader, men inte Sverige)
-60 och 70-serien med AWD + diesel har den gamla motorn och växellådan.
-Nya V60CC ser fin ut, men endast 1 av 4 motoralternativ innebär AWD
Sorry att det blev lite off topic.
V90 T6 Recharge Core Edition (nuvarande)
740 GLT 16 Valve -88b (nuvarande)
164 1973 (nuvarande)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)
hållundan skrev:Det som lever får se :DV9097 skrev:Här kommer mina gissningar -)Kanske inte helt korkade gissningar ändå. I synnerhet med tanke på att (hade jag glömt) det endast skulle vara en mässa per kontinent. Geneve, Detroit och Shanghai. Så det kanske blir att S90 körs i US and A och V90 i Europa. Å andra sidan, jag skulle inte bli förvånad om man lanserar både S90/V90 på samma gång...
Jag tror på Detroit 2016 för S90 och Geneve 2016 för V90. Jag tror man vill ha två skilda lanseringar för att få maximal uppmärksamhet i media, och en herrgårdsvagn ska såklart visas där den säljer mest, dvs Europa. På USA-marknaden behövs en boost, därför blir det premiär för sedanen där.
Jag tror också att V70 och XC70 Classic MY16 kommer leva ovanligt länge för att få ett visst överlapp, inte minst med tanke på svenska marknaden. S80 däremot säljer så dåligt att jag tror den läggs ner innan nyår, medan S80L lever kvar ett tag i Kina.
Överlapp av V70/XC70 Classic MY16 och S90 tror jag inte det blir faktiskt. Ut med det gamla, in med det nya! :)
Det ska hur som helst bli intressant att se hur Volvo löser denna övergångsfas. 80 och 70 serierna är ju som sagt på tur att bytas ut, men ärligt talat börjar även XC60 att kännas lite gammal, redan inne på sitt åttonde modellår. Undrar även när V90CC kommer, XC70 säljer ju fortfarande bra och jag tror inte Volvo vill ha för stort glapp.
Det känns hur som helst som det saknas riktigt bra AWD-modeller just nu.
-Nya XC90 är läcker, men för dyr för de flesta.
-V40CC finns inte med AWD + diesel.
-60 och 70-serien finns inte med AWD + bensin (T5 AWD finns dock på vissa marknader, men inte Sverige)
-60 och 70-serien med AWD + diesel har den gamla motorn och växellådan.
-Nya V60CC ser fin ut, men endast 1 av 4 motoralternativ innebär AWD
Sorry att det blev lite off topic.
V90 T6 Recharge Core Edition (nuvarande)
740 GLT 16 Valve -88b (nuvarande)
164 1973 (nuvarande)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)