Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#937121
ECChatare skrev:Tack för komentarer, tips, råd och åsikter,
Först de praktiska aspekterna: Har nu kollat att styrning av luftflödet (till framruta, golv etc.) funkar i kombination med direktmatning av 12V till fläkten. Så då är det bara ett vrid-, skjut-, dragmotstånd el.dyl. som fattas för att få ett välfungernade värmesystem. Tar det nog från den skrotfärdiga 626 Mazdan från -98.

Sedan dom filosofiska/ideologiska aspekterna: Håller helt med rid54's kloka inlägg att datorstyrning ska användas i komplexa system med många in- och utparametrar typ motorstyrning. Då ger det ett mervärde; (högre effekt, lägre bränsleförbrukning, mindre miljöbelastning etc). Men i förhållandevis enkla applikationer ställer det bara till problem och irritation. I fallet tempreglering vill jag t.ex. få max värme om jag vrider värmeregalet max från blått mot rött. Jag är inte intresserad av att min 850 gör en bedömning av hur varmt jag vill ha det. Utifrån utetemp, kylvattentemp, kupetemp, körhastighet och gud vet vad. Det ska bara bli så varmt som möjligt så fort som möjligt eftersom jag fryser! Och då är direktreglering med enkel direktstyrning utan t.ex. komplicerade vilkorsstyrningar bäst enligt min erfarenhet. Iaf när fordonet i fråga varit i drift 15+ år.

/ L-G
Ska vi inte börja med VARFÖR du köpte bilen istället? Det är ju första dumheten som producerades? Andra dumheten är att du tydligen köpte den oprövad?
850 såldes utan ac överhuvudtaget med just den typen av vred du söker, det är inte ens en sällsynt bil. Men ändå köpte du en med klimatanläggning.
Sen är din slutsats av dina egna tre dumheter är att konstruktörer är fel i huvudet? Det må jag säga är att desperat hitta en ny syndabock.
Men du har ju en lösning på G i poolen av kunskap, så koppla dina mazdasaker nu så du får din värme. Jag säger det nu:Klimatenheten kommer inte göra dej till viljes genom att slå på full värme när du önskar, för att fläkten får 12v via mazdadelarna, trots att du kommit fram till det i din ilska, det är en omöjlighet.
Så allt jag kan göra är att önska dej lycka till. :-)-)

Alternativet finns ju enkelt. Det är bara att reparera så fungerar det direkt för småpengar. Men det vore ju att gå rätt väg.
#937150
Så, så Pettson, ta det lungnt. Köpte bilen med öpp na ögon i fjol höstas då familjen behövde en billig, säker och robust andrabil. Gick igenom den grundligt med säljaren och konstaterade 2 fel av någon dignitet: lite missljud från höger drivknut vid fullt rattutslag och klatrande luftpump/luftpumpsrelä. Tycker det var helt OK med 6.000:- för en välskött 855a med dom felen. Har varit helnöjd med bilen och är det fortfarande men snedtände när den blev oanvändbar pga ovan beskrivet fel och tyckte effektsteget var ohemult dyrt och började fundera på sniklösningar. Sen tycker jag det är lite principiellt intressant att diskutera återanvändning av begagnde prylar. Det slängs oerhört mycket saker med småfel därför att det är för dyrt/besvärligt/jobbigt att laga. Var t.ex. Ett inslag i rapport förra veckan om en kille som renoverat upp ett rivningsfärdigt hus för småpengar. Med kasserade prylar. Bl.a. fönster som var kasserade för att karmarna var bruna... Tänker att det kunde vara nära till hands att skrota 855an pga deffekt effektsteg. Vågar inte tänka på vad det skulle ha kostat att lämna på Volvo för rep. Nåja får se hur jag gör med det här, kanske kollar med Mazdaprylarna först och investerar i rätta prylarna om jag blir less eller börjar känna mig allt för mycket snål muttrande surgubbe..
#956217
Tar upp denna tråd igen pga fortsatt elände. "Löste" först problemet genom att mata 12V på/av till den välfungerande fläkten under körning. Plockade sedan ur 4-stegsreglering ur gammal Mazda för att göra en mer sofistikerad sniklösning men började känna mig alltför dumsnål så bet i det sura äpplet och köpte nytt effektsteg från Volvo. 3 veckors leveranstid och nästan 2.000:- . Till en bil jag betalat 6.000.- för. Men iaf; i med det nya effektsteget och allt funkade frid och fröjd. Fläkten gick snällt, tyst och steglöst med bra värme som följd. Tills idag ca 2 månader senare. Körde till lunch, småkallt ute men ECC-systemet funkade, fläkten susade snällt, bilen var varm och go och allt frid och fröjd. Efter lunchen kör jag tillbaka till jobbet. Och noterar att fläktjävelshelvet inte går. Stendött. Testar alla inställningar. Inte ett liv i fläkten. Får djup ECC-depression, tar ledigt ett par timmar från jobbet, hem och in i garaget, ut med fläkt och effektsteg. Direktmatar fläkten med 12V, den går perfekt, lätt, snällt, tyst. Prövar slå på fläkten med tändningen på och håller samtidigt en hand på kylflänsarna till effektsteget (fläkten ej på plats). Flänsarna borde bli varma eller? Så ikke. Provkör luftregleringen med passiv "fartluft" till fördelningen luft framruta, fötter, sidor, etc. och den funkar perfekt, ODB-scannar utan felkoder. Slutsats: fläkten är OK, ECCsystemet är OK, det nya effektsteget har pajat. Eller? Börjar bli vidskeplig. Har effektsteget känt av min emotionella avoghet mot onödiga elektroniska idiotlösningar på behov som kan lösas enklare och bättre mekaniskt? Eller är det någon på forumet som har liknande erfarenheter/tips? OT; är det pga såndana här skitproblem som 850 är näst intill gratis på blocket? Jätrebra bil som blir obrukbar pga dyrlösta skitproblem?

P.S. Gissa om jag slängt kvittot på effektsteget... D.S.
#956231
Jo Lucif3r, det var så jag gjorde, fläkten och effektsteg inkopplade men ej monterade på plats och resultatet blev; ingen värme på flänsarna vid fläktpåslag. Men skit samma, har hittat felet; glappkontakt på ett av stiften som matar DC till fläkten. Filade kontaktytorna och nöp ihop stiften lite, monterade och testade ooch allt funkar. Så egentligen är allt frid och fröjd. Men kan inte låta bli att bli lite filosofisk. Är det rimligt att en robust, komfortabel, välfungerande, trafiksäker och i grunden jättebra bil ska bli värdelös på typ blocket därför att det har uppstått ett 100-dels-mm glapp i en kontakt till kupefläkten? Men jag är väl på väg att bli en gammal messerschmittgubbe som inte fattar den nya tidens slit-och-släng-tänk.. Mvh / L-G
#956233
Om stiften till fläkten glappar så är man väl rökt oavsätt årtal på bilen så länge som fläkten inte är handvevad? Eller tänker du dig redundanta matningar, jord och styrsignaler till alla bilens komponenter? :)
#956239
:wink: ja,ja,ja jag erkänner att jag är passe', gammal, korkad, och förbrukad. Men det jag inte kan låta bli att tänka på är när man skulle på dans i Kemi i norra Finland i slutet på 70-talet och det var 40 mil enkel väg och det var januari och det var 25 minus och man satt 6 pers i en Amazon och Norrbottensvintern susade förbi utanför den lite frostiga sidorutan och den gröna horisontella temphastighetsmätarn låg stadigt på 100 och det var varmt och gott i baksätet (iofs med visst tillskott av internvärme) OCH DET VAR ALDRIG NÅGOT SKIT MED EFFEKTSTEG OCH ECC-DRAVEL!!! Om ni ungslynglar fattar vad jag menar. Mvh / L-G
av *pettson*
#956439
Vi som skruvar har förmodligen andra minnen..
Stopp i värmepaket
Igensatt luftsystem med skräp utifrån
Reglagevajrar som går av
Utslitna kol till fläkten
Allmänna elfel på grund av spruckna lödningar eller ärg eller skor som mjuknat. Så några *felfria undermaskiner* fanns det inte förr heller. Även om ditt specifika minne säger så.

Skillnaden.. du hade inte tillgång till all dokumentation som finns idag, inte verktyg heller. Du var tvungen att kunna el och förstå din bil då om du inte hade råd att lämna in den.
Till skillnad från idag när alla ska skruva på bilen utan att ha en susning om hur det fungerar eller hur man reparerar TROTS att all tänkbar korrekt info och ev nödvändiga verktyg finns att köpa för småslantar.

Så det enda som förändrats är folks vilja att lösa ett problem på korrekt sätt. Den är sämre nu.
Ta t.ex ABS problem diagnosticeras boxen som ett problem, då lägger man helst inte en krona på den, helst inte en internetminut heller på hur man reparerar den. Man lägger däremot två veckors fritid på att googla om hur man river ur instrumenteringen och kopplar förbi varningen. Man byglar gärna friskt utan att veta exakt vad man gör. Så småningom går ilskan mot bilprovningen eller så för att inte fusket gick igenom.
Hade man ägnat ens 1/4 av tiden på boxen så kunde man lagat sin box själv med hjälp av google. Monterat den o kört rakt igenom utan anmärkningar med systemet intakt. Visst är det märkligt hur vi väljer att förbruka vår tid?
Så folket var bättre förr.. bilarna var likvärdiga..
av vigg
#956648
Heja trådskaparen! Jag håller med dig, elektronik är svinbra...ibland mindre bra.
Jösses vad bittra och dryga några är mot ts (ingen nämnd ingen glömd). Trots att han hållit en bra attityd hela tiden i tråden. Hade jag varit mod hade några varningar hängt i luften.
av *pettson*
#956670
vigg skrev:Heja trådskaparen! Jag håller med dig, elektronik är svinbra...ibland mindre bra.
Jösses vad bittra och dryga några är mot ts (ingen nämnd ingen glömd). Trots att han hållit en bra attityd hela tiden i tråden. Hade jag varit mod hade några varningar hängt i luften.
Har några inlägg i tråden varit felaktiga eller osakliga? Har någon farit med osanning?

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Jodå. Tack för tipset. Problemet ä[…]