PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#95353
Hallåå...
Suttit nu i 3-4 h och försökt få loss bromstrumman högerbak på min amazon -64... Vilket är lättare sagt än gjort :evil: , värmt med gasen samtidigt som jag spännt med mejslar etc, sitter som gjuten mot den där satans axeln...
Så nu tänkte jag försöka mig på att göra en avdragare..
Tänkte ifall nån har någon bild eller någon bra beskrivning på hur en sådan avdragare ska se ut?
av Rådlös
#95358
Bild har jag inte, men för många år sedan gjorde jag mig en själv. Då hade jag tillgång till en "smedja". Och det bör ju vara en första förutsättning.
Hursomhelst, jag tog en fälg och måttade av den ytan som ligger an mot bromstrumman. Då fick jag fram en bild på en ring. Jag måttade också in fälgbulthålen på samma ring. Sedan började själva "smidet".
Ur en stålplatta, kanske 13 mm, skar jag ur ringen och borrade även bulthålen. Sedan tog jag en kraftig bult och mutter, bör ha varit 1" eller M 24, eller något ditåt? Muttern svetsade jag fast på tre ben, som svetsades i innerkanten på ringen. Tjockleken på godset i benen stämde exakt så att dom låg an mot innerkanten på ringen, sedan dom vart svetsade på muttern. Det blev alltså inget glapp i någon passning, så centrum på bulten blev tämligen exakt på centrum på bakaxeln.
Den avdragaren har fungerat flera gånger, och några bekanta som lånade den var lite imponerade över dess goda funktion.
av paef
#95376
Rådlös skrev:Bild har jag inte, men för många år sedan gjorde jag mig en själv. Då hade jag tillgång till en "smedja". Och det bör ju vara en första förutsättning.
Hursomhelst, jag tog en fälg och måttade av den ytan som ligger an mot bromstrumman. Då fick jag fram en bild på en ring. Jag måttade också in fälgbulthålen på samma ring. Sedan började själva "smidet".
Ur en stålplatta, kanske 13 mm, skar jag ur ringen och borrade även bulthålen. Sedan tog jag en kraftig bult och mutter, bör ha varit 1" eller M 24, eller något ditåt? Muttern svetsade jag fast på tre ben, som svetsades i innerkanten på ringen. Tjockleken på godset i benen stämde exakt så att dom låg an mot innerkanten på ringen, sedan dom vart svetsade på muttern. Det blev alltså inget glapp i någon passning, så centrum på bulten blev tämligen exakt på centrum på bakaxeln.
Den avdragaren har fungerat flera gånger, och några bekanta som lånade den var lite imponerade över dess goda funktion.
Tackar, har planerat något åt det håller, ska ut och se om jag kan få tag i nån lämplig tjocklek på plåt ute i garaget! Tack för idèer! :)
Användarvisningsbild
av lilleman
#95381
den finns på biltema minns inte vad den kostar mvh/roger
av _hagitch_
#96295
stå inte för nära bromstrumman när den väl lossnar:P jag höll på att skita ner mig första gången jag tog bort den från bilen ^^ haha

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]