Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#948905
Då hade jag tänkt mig att byta servo olja till veckan i bilen min och vad jag har förstått finns det ingen avtappningsplugg för servooljan. Hur ska jag göra för att bli av med den mängden som är kvar i styrväxeln? Är det typ bara att lossa på slangarna och vrida på ratten några gånger så att det kommer ut?
#950339
Nexus skrev:Borra hål i styrväxeln så rinner oljan ut :wink: Annars suger du ur behållaren ,fyller nytt rattar lite och upprepar den processen några gångar så har du snart bytt hela systemet .
Det svåraste blir till att täta hållet sen :lol: insatsgänga kanske :lol:
Ok då vet jag hur jag ska göra imorgon. Ska även passa på att byta slangklämman i botten på servobehållaren för där sitter det ju en
engångslangklämma som Volvo älskar att sätta överallt och den läcker såklart :evil:
#950449
Så där ja det var simpelt att byta servooljan.

Så här gjorde jag:
Jag sög ur oljan ur behållaren med hjälp av en bromsluftar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... re-191531/ typ denna. Sedan lossade jag behållaren hade fått denna fel när jag bytte expansionskärlet, lossade på returslangen den högst upp på behållaren samt lossade på slangen i botten av behållaren som går till servopumpen samt lossade den även vid pumpen. Tur var väl att jag lade papper under så att inte all servoolja rann rakt ner på generatorn. Det var mer olja som kom ut där än vad jag trodde :shock: Sen hissade jag upp framändan på bilen så att bägge hjulen var i luften. Jag tog den lilla slangen (returslangen) och stoppade ner den i en burk sen tog jag tag i ett hjul och svängde det fram och tillbaka några gånger det kom ut ungefär 2-3 DL olja från den lilla slangen när jag svängde. Den olja som kom ut var den olja som var kvar i styrväxeln. Sen var det bara att montera ihop allting hälla i ny servoolja och lufta systemet sen så var det klart. Nu blev bilen ännu mer lättstyrd så det känns bra :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 252

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]