Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#939424
Jag hade tidigare en Volvo 245 -92 och före det en -90. Dom hade samma fel på växellådan. Så detta är ett "inbyggt" Volvofel. Båda bilarna var från början leasingbilar och vi var flera på jobbet som hade leasingbilar. Ett tjugotal bilar. Det var samtidigt flera bilar med samma felyttring. Jag klagade ju naturligtvis på det vid service och verkstaden sa att "Nu har vi kollat si och så. Nu bör det bli bättre!" Men det blev det ju inte. Efter ett par år bestämde firman att avveckla sina leasingbilar. Många av jobbarkompisarna hade i det läget bytt till nyare bilar, men jag och några till valde att lösa in våra bilar till ett fördelaktigt pris. (Humana räntor)
Man blev till slut van med detta växellådskrångel. Och ofta hjälpte det ju som du säger att trampa två gånger på kopplingen. Eller försöka rulla lite lätt på bilen om det var möjligt. Man kunde också hålla kopplingen nere och "dra igenom" växellägena baklänges 4 - 3 - 2 - 1. Det fungerade rätt bra. Jag försökte några gånger också att byta växellådsolja, men det blev bara en tillfällig förbättring. Jag körde min bil rätt så länge, 35000 mil.
Jag kan berätta om en jobbarkompis fru, som ibland lånade kompisens bil. Hon vägrade att starta på ettans växel. Hon var medveten om onyttan med segdragning etc. etc, men tyckte i sin förtvivlan att det var så besvärligt. Jobbarkompisen var en av dom som senare bytte upp sig till en 855.

Jag kan tillägga om frågan är relevant, att det var nivåreglering på leasingbilarna också. När jag hade kommit någonstans uppåt 33000 mil tyckte jag att bilen började svaja lite otrevligt, så jag bytte till vanliga standarddämpare. Det var även slungdiff på bilarna och det har en egen historia, men det tar vi en annan gång.
#939453
Det vanliga är nog att det inte frikopplar riktigt när det blir sådana här symtom. Oftast (om det fungerar i övrigt) p.g.a att tryckplattan av någon anledning blivit lite "skev". Det kan bero på mycket värme (slirande på kopplingen) eller är det så att solfjädern blivit utmattad eller skadad av en eller annan anledning. Det kan även ha blivit brott på fjädern. Jag hade samma på min 745-a och bytte koppling när jag ändå bytte OD-lådan och när jag lade tryckplattan (den gamla) på plant underlag så kunde jag mäta fram ett par mm skillnad på högsta och lägsta punkten på solfjädern där urtrampningslagret "går emot". Köpte den kopplingen som satt i bilen jag tog lådan ifrån (begagnad, men såg ut som ny) och den var helt "rak". Kopplingen funkade kanon i något år, men "symtomen" börjar komma tillbaka. Jag kör ett antal mil med min båt bakom (c:a 18 - 1900 kg) och när jag ska backa med den bakom blir det lite vit rök från kopplingen ibland. Så kopplingen får tåla mycket. Som sammanfattning, jag är alldeles övertygad att problemer försvinner om hela kopplingspaketet byts. Men kör man (som jag) med tungt bakom så kommer det kanske tillbaka. Sedan är det ju en avvägning mot kostnaden, Jag gav 500:- för en mycket bra (beg.) koppling, ny hade då kostat c:a 3000:- (16V motorn) och växellådan var ju ändå "borta". Har man inte större problem än man har kunnat köra i 2 år så känns nog kostnaden hög för att få det "fixat".

Mvh
Lennart
#939505
Hej, och tack för era svar! En sak som hör till symtombilden och som jag glömde nämna är att kopplingen ibland "hackar" vid start på ettan eller backen, särskilt vid slirning (i backe) och vid varm väderlek. Utan att veta närmare är det sådant som jag tidigare (på andra bilar) trott har berott på "olja på lamellen".

Att byta koppling själv är över min nivå och på verkstad kostar det en "förmögenhet" - vi talar om långt över 10.000 kr.
#939530
Nicolai skrev:En sak som hör till symtombilden och som jag glömde nämna är att kopplingen ibland "hackar" vid start på ettan eller backen
Jo, det säger man ofta att det är, men det är minst lika ofta ett steg i "utmattningen". När lamellen (alltså den delen som kläms mellan tryckplattan och svänghjulet) är ny så är den svagt "vågig". Stålplattorna som beläggen är nitade på är svagt svängda plattor i fjäderstål. Det är samma sak där, det blir utmattat så tappar det "spänsten". Så när lamellen är helt plan "tar" det på hela ytan på samma gång, då vill det gärna bli "ryck" innan det "kommer igång". Längst in mot mitten på lamellen sitter det oftast 4, Ibland 6 (kanske ännu fler) kraftiga fjädrar som ska ta upp krafter vid häftiga rörelser, dom hänger ibland lösa när man "plockar ner" en gammat koppling.

Mvh
Lennart
#939555
Intressant information! En möjlig orsak skulle alltså kunna vara sliten lamell i kombination med fjädrar som är felaktiga på något sätt. Bilen (och som jag tror även kopplingen) har gått drygt 20.000 mil och har före mig körts av en äldre herre i många år.

Det lutar åt att jag kör vidare ett tag till, men ändå drar en lättnadens suck den dag kopplingen måste bytas, eftersom felet stör körupplevelsen. Tack för hjälpen så här långt! Jag har bara två avslutande frågor:

Bör jag oroa mig för att växellådan slits onormalt av kopplingsfelet?

Hur länge till kan jag köra vidare på en "blanksliten" koppling?

När det gäller reparationshandbok finns det väl ingen konsumentversion till 960/S90/V90? Jag har en 940-bok, men är osäker på om kopplingen är densamma.
#939579
Det händer ingenting med växellådan så länge du kan köra normalt med bilen. Det som kan hända är om man kör för länge med en "slirande" koppling, det kan förstöra svänghjulet. Den gången du märker att varvräknaren rör sig fortare är hastighetsmätaren, då är det dags att byta. Du byter då hela "kopplingspaketet". D.v.s lamell, tryckplatta, urtrampningslager och även ett litet lager som sitter i svänghjulet. Det är ofta bortglömt. Sedan kan man (när växellådan ändå är borta) e.v byta den bakre vevaxeltätningen. Den sitter bakom svänghjulet och brukar kunna läcka lite efter många mil. En sak du ska tänka på, om du har dragkrok, är att det mycket "känsligare" med kopplingen. Man blir ju lättare stående någonstans med ett tungt lastat släp eller en husvagn om man ger sig iväg med en "halvtaskig" koppling. Utan något tungt efter är det ju lättare att ta sig hem om det plötsligt skulle börja "slira.

Mvh
Lennart
#939588
Jag har inte kollat dom aktuella böckerna. Men det skulle förvåna mig om det är några avgörande skillnader på dom olika årgångarna i kopplingen. Det som gäller 940 gäller säkert för V90 också i det här fallet.
Har du M47-växellåda eller M90-växellåda? Dom kan möjligen se lite annorlunda ut, men grundprincipen är densamma.

Kolla en reservdelskatalog på dom aktuella enheterna. Jämför detaljnummer på dom olika modellerna. Är det samma nummer så är dom lika.
#939612
Nicolai skrev: När det gäller reparationshandbok finns det väl ingen konsumentversion till 960/S90/V90? Jag har en 940-bok, men är osäker på om kopplingen är densamma.
Jag har aldrig sett någon handbok för 960/S/V90, men det betyder ju inte att det inte existerar.

Volvo säljer något kallat "Original Technical Publications" för 7/900 i DVD-form. Där ska tydligen alla verkstadsböcker till alla 7/900-serien finnas. De har kostat runt 500:- där jag har sett dem, men jag har själv ingen. (Den som har provat får gärna berätta!)

V90 har M90 växellåda. Den finns också på sena 940. I princip är det samma på V90 som på 940, kopplingen fungerar likadant osv. Dock skiljer sprängkåpan eftersom det är olika motorer och jag tror det är olika kopplingssats. Största skillnaden mot M46 och M47 vad det gäller kopplingen är väl egentligen att ingående axeln på M90 inte är lagrad i svänghjulet. Själva växellådorna är annars väldigt olika.
#956105
Hej!
Jag har haft samma fenomen på min V90 -98 ända sen jag köpte den.Kopplingen var sliten så den byttes av en erfaren volvomek. Förra veckan blev det akut problem, pedalen gick i botten och stannade där. Fick hanka mig hem genom att varva upp på ettan och sen försiktigt lägga i trean. Huvudkopplingscylindern hade gett upp. Tyvärr hade jag köpt en begagnad på tradera då bilmeken tipsade mig om att kopplingscylindern gav upp ibland. Min bytescylinder funkade utmärkt i några dar sen fick jag läckage av bromsvätska som rann längs torpedväggen och ut på garagegolvet på jobbet. :cry: Suuck, krångla sig hem en gång till utan kopplingsfunktion. Nu blir det en bytescylinder och förhoppningsvis slut på "klonkljudet" när jag växlar.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]