- fre 16 jan 2015, 00:18
#939424
Jag hade tidigare en Volvo 245 -92 och före det en -90. Dom hade samma fel på växellådan. Så detta är ett "inbyggt" Volvofel. Båda bilarna var från början leasingbilar och vi var flera på jobbet som hade leasingbilar. Ett tjugotal bilar. Det var samtidigt flera bilar med samma felyttring. Jag klagade ju naturligtvis på det vid service och verkstaden sa att "Nu har vi kollat si och så. Nu bör det bli bättre!" Men det blev det ju inte. Efter ett par år bestämde firman att avveckla sina leasingbilar. Många av jobbarkompisarna hade i det läget bytt till nyare bilar, men jag och några till valde att lösa in våra bilar till ett fördelaktigt pris. (Humana räntor)
Man blev till slut van med detta växellådskrångel. Och ofta hjälpte det ju som du säger att trampa två gånger på kopplingen. Eller försöka rulla lite lätt på bilen om det var möjligt. Man kunde också hålla kopplingen nere och "dra igenom" växellägena baklänges 4 - 3 - 2 - 1. Det fungerade rätt bra. Jag försökte några gånger också att byta växellådsolja, men det blev bara en tillfällig förbättring. Jag körde min bil rätt så länge, 35000 mil.
Jag kan berätta om en jobbarkompis fru, som ibland lånade kompisens bil. Hon vägrade att starta på ettans växel. Hon var medveten om onyttan med segdragning etc. etc, men tyckte i sin förtvivlan att det var så besvärligt. Jobbarkompisen var en av dom som senare bytte upp sig till en 855.
Jag kan tillägga om frågan är relevant, att det var nivåreglering på leasingbilarna också. När jag hade kommit någonstans uppåt 33000 mil tyckte jag att bilen började svaja lite otrevligt, så jag bytte till vanliga standarddämpare. Det var även slungdiff på bilarna och det har en egen historia, men det tar vi en annan gång.
Man blev till slut van med detta växellådskrångel. Och ofta hjälpte det ju som du säger att trampa två gånger på kopplingen. Eller försöka rulla lite lätt på bilen om det var möjligt. Man kunde också hålla kopplingen nere och "dra igenom" växellägena baklänges 4 - 3 - 2 - 1. Det fungerade rätt bra. Jag försökte några gånger också att byta växellådsolja, men det blev bara en tillfällig förbättring. Jag körde min bil rätt så länge, 35000 mil.
Jag kan berätta om en jobbarkompis fru, som ibland lånade kompisens bil. Hon vägrade att starta på ettans växel. Hon var medveten om onyttan med segdragning etc. etc, men tyckte i sin förtvivlan att det var så besvärligt. Jobbarkompisen var en av dom som senare bytte upp sig till en 855.
Jag kan tillägga om frågan är relevant, att det var nivåreglering på leasingbilarna också. När jag hade kommit någonstans uppåt 33000 mil tyckte jag att bilen började svaja lite otrevligt, så jag bytte till vanliga standarddämpare. Det var även slungdiff på bilarna och det har en egen historia, men det tar vi en annan gång.