Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengan_78
#93675
Har problem med anliggande broms vänster bak på min V40 -2000. Eftersom klotsarna och skivorna var slitna så har jag bytt dessa i helgen. Dock kvarstår problemet med att bromsen ligger i.

Misstänker att det är något med handbromsmekanismen som är boven. Någon som har något bra tips på åtgärd?
av Leonis
#93682
har du putsat bort all skit på ok-hållaren innan du satte ditt dom nya klotsarna?? går kolven i oket lätt?? jag har också bromsproblem på min s40 men på min så ligger vänster fram och höger bak broms i samtidigt.. jag har gjort allt, putsat,smörjat m.m men det vill inte ge sig. igår hade jag glödande skiva under färd på motorväg p.g.a anliggningen. hoppas inte du har samma problem som jag.
av Niclas_s
#93768
Jag hadde samma problem, att en av bromsarna låg på bak. Det visade sig vara en bromswire som var kass (Kommit in salt och skit i "röret" som wiren går i), inte så svår att byta. Nu fungerar det fint.
av Danne
#93776
Ligger den på hela tiden, eller är det när du bromsar hårt? Jag fick en anmärkning på bilprovningen att jag hade ojämn bromsverkan bak, men inte förrän man bromsade riktigt hårt. Efter att ha bytt klossar, ok och slangar, visade det sig att det var huvudbromscylindern som var kass. Kanske bra att kolla, så du inte lägger ut en massa pengar i onödan.
av Leonis
#93809
Danne skrev:Ligger den på hela tiden, eller är det när du bromsar hårt? Jag fick en anmärkning på bilprovningen att jag hade ojämn bromsverkan bak, men inte förrän man bromsade riktigt hårt. Efter att ha bytt klossar, ok och slangar, visade det sig att det var huvudbromscylindern som var kass. Kanske bra att kolla, så du inte lägger ut en massa pengar i onödan.
låg dina bromsar också i under körning eller??
av bengan_78
#93825
Jag putsade till ytan mellan oket och klotsarna innan monteringen, samt smorde in med kopparpasta.

Svårt att avgöra om kolven gick lätt eller inte. Tycker det är rätt bra motstånd att vrida in den. :) Hur lätt ska den gå?

Det bör väl vara antingen oket som kärvar eller handbromswiren. Finns det något sätt att avgöra vilken som orsakar problemet?

Om det är oket, kan jag smörja upp oket eller är det bara att byta som gäller? Biltema tar bara 599 kr för ett ok, så ingen förmögenhet direkt. Men trevligare om det går att fixa det gamla.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#93857
Kroka av vajern och känn på armen så den fjädrar tillbaka ordentligt. Det går att smörja upp armen lite, men det brukar inte hålla så länge.

Kolven är rätt seg att skruva in, men titta på den samtidigt som du drar i armen så ser du om den går tillbaka lite grann när du släpper.
av Danne
#93886
Leonis skrev:
Danne skrev:Ligger den på hela tiden, eller är det när du bromsar hårt? Jag fick en anmärkning på bilprovningen att jag hade ojämn bromsverkan bak, men inte förrän man bromsade riktigt hårt. Efter att ha bytt klossar, ok och slangar, visade det sig att det var huvudbromscylindern som var kass. Kanske bra att kolla, så du inte lägger ut en massa pengar i onödan.
låg dina bromsar också i under körning eller??
Tydligen gjorde de det, om så bara lite. Men det märkte jag inte förrän jag hade börjat plocka isär bromsoket. Ta en liten sväng till nån verkstad och be dem kolla om det är så att bromsarna tar ojämt vid hög belastning. Jag gjorde själv den stora tabben som bytte allt från fel håll, så att säga...kostade mig 4.000:-, när det egentligen skulle ha gått på 1.600...
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]