Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#936903
Hej.

Om bilen endast är nån månad från skroten, så kan du väl mata fläkten direkt, när den sitter på sin plats, från tex 12v uttaget.
Endast full fart.

En tattarlösning, visst, men ska den strax skrotas så.....


Micke.
#936906
Perra83 skrev:
Flintabil bil nästa eller?
:D :-)-)
#937090
Tack för komentarer, tips, råd och åsikter,
Först de praktiska aspekterna: Har nu kollat att styrning av luftflödet (till framruta, golv etc.) funkar i kombination med direktmatning av 12V till fläkten. Så då är det bara ett vrid-, skjut-, dragmotstånd el.dyl. som fattas för att få ett välfungernade värmesystem. Tar det nog från den skrotfärdiga 626 Mazdan från -98.

Sedan dom filosofiska/ideologiska aspekterna: Håller helt med rid54's kloka inlägg att datorstyrning ska användas i komplexa system med många in- och utparametrar typ motorstyrning. Då ger det ett mervärde; (högre effekt, lägre bränsleförbrukning, mindre miljöbelastning etc). Men i förhållandevis enkla applikationer ställer det bara till problem och irritation. I fallet tempreglering vill jag t.ex. få max värme om jag vrider värmeregalet max från blått mot rött. Jag är inte intresserad av att min 850 gör en bedömning av hur varmt jag vill ha det. Utifrån utetemp, kylvattentemp, kupetemp, körhastighet och gud vet vad. Det ska bara bli så varmt som möjligt så fort som möjligt eftersom jag fryser! Och då är direktreglering med enkel direktstyrning utan t.ex. komplicerade vilkorsstyrningar bäst enligt min erfarenhet. Iaf när fordonet i fråga varit i drift 15+ år.

/ L-G
Användarvisningsbild
av taxi
#937114
Det händer säkert fortfarande att folk lämnar in bilen för kopplingsbyte för 14 000 kr, jag skulle lätt köpa ett nytt effektsteg för 1000 kr om det är det enda som felar.
Blir det skrotning framöver så får man väl plocka ur stereon och effektsteget och sälja löst då?

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]