Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

#927146
Jag skulle gissa att kevlar redan används i kamremmar :O
En snabb googling verkar halvbekräfta det. Nåt ska den ju förstärkas med och metall känns ju lite ute :)
#927154
En kamrem förstärkt med stål. Är det en kamrem eller en kamkedja då? :wink:
#927176
Ur ren bränsleeffektivitet så torde en 1,5l 3-cyl på 150hk vara snålare än en 1,5l 4-cyl på 150hk, mest beroende på att det är mindre med intern friktion och växelkrafter från kamdrivning och liknande...
#927186
BennyL skrev:Ur ren bränsleeffektivitet så torde en 1,5l 3-cyl på 150hk vara snålare än en 1,5l 4-cyl på 150hk/.../
Borde vara det, ja. Men i praktiken kan t.ex. en 1,0l 3-cyl på 125hk dra mera än 1,6l 4-cyl 150hk även om den stora motorn dessutom sitter i en tyngre bil. Allt enligt en ovetenskaplig test i tidningen AMS nr21 2012. Ovetenskapligt, ja. Men testet var under verkliga förhållanden. Inte körcykeln. Enbart antal cylindrar verkar alltså inte avgöra verkningsgraden i praktiken. Inte slagvolymen heller.

Exempel från testet:

Volvo V60 T3 (4-cyl 1,6 liter, 150 hk/240 Nm, 1647 kg) kördes med en snittfart på 83 km/h från Stockholm till strax utanför München med en snittförbrukning av 0,455 liter bensin per mil! Snålare än bränsledeklarationen med -10,8%.

Ford Focus 1,0 EcoBoost (3-cyl 1,0 liter, 125 hk/170 Nm, 1279 kg) kördes med en snittfart på 80 km/h från Stockholm till Simo, Finland med en snittförbrukning av 0,534 liter bensin per mil. Överskred bränsledeklarationen med +23,8%.
#927200
Det är olika destinationer och inget säger tyvärr att bara för att medelhastigheten är liknande så kördes bilarna på samma sätt. Bättre än folk som bara läser av färddatorn givetvis men ultimat vore om de kördes till samma ställe.

Att T3 är snål på riktigt skriver jag dock under på.
#927209
Ja, testet var ovetenskapligt. Men båda bilarna kördes snålt under landsvägskörning. Dvs. man gick in för att köra snålt under vettiga förhållanden. Det skiljer dessutom avsevärt i både vikt och luftmotstånd mellan Focus och V60 till Volvons nackdel. Så Volvon borde dragit mer bränsle än Forden. Ändå drog Forden mer än V60. Så om det beror på körstilen så borde den skilja avsevärt. Men det gjorde den inte enligt tidningen. Men det jag vill ha sagt är att antal cylindrar och slagvolym inte ensamt bestämmer den totala effektiviteten. Om man tar T3 i V60 så har den en mycket högre utväxling än Ford Ecoboost. Dvs. den omsätter en slagvolym per körd sträcka som inte är så mycket större än Forden, även om motorernas slagvolym skiljer mycket. Och till skillnad från Forden så klarar T3 den höga utväxlingen i jämn fart utan att så mycket överladdning behövs. I Forden är troligtvis förklaringen att den orkar inte utan överladdning och därmed arbetar motorn i ett helt annat driftområde med en högre praktisk slagvolym (överladdad fyllnadsgrad). Det borde vara förklaringen till den avsevärda skillnaden i förbrukning till Fordens nackdel. Att driva fram en Focus (som är jämförbar med nya V40) borde kräva mindre fysiskt arbete än att driva fram V60 under samma förutsättningar.
#927253
Camel skrev:
joel80 skrev:Så det kan kanske bli bra tryck i en sån bil ändå..) :)
Förstärkta ryggstöd behövs nog... :mrgreen:
:D
Ja, i en ren elbil behövs nog förstärkta ryggstöd. Pigg och stark och snabbast iväg när det slår om till grönt ljus. Dessutom energieffektivt!
#927263
Allinug skrev:Dessutom energieffektivt!
Nu ska jag inte vara tråkig och släcka drömmarna om energieffektiva elbilar med en uträkning av ett praktiskt exempel... Men om man laddar elbil med elenergi genererad av kolkraft, blir energieffektiviteten totalt sett (källa till hjul) sämre än för en dieselbil (källa till hjul). Nu är det inte aktuellt med kolkraft i Sverige (förhoppningsvis). Så här i Sverige (och i en mindre andel av världens länder) skulle kalkylen bli positiv. Men att elbilar skulle vara en globalt fullskalig lösning är tyvärr bara en önskedröm.

Men gällande ottomotorer är det inte enkelt. Det finns exempel på stora motorer med fler cylindrar som är energieffektivare än mindre motorer i praktisk körning med bil. Det finns helt enkelt fler faktorer för den totala verkningsgraden i bil än bara antal cylindrar och cylindervolym.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]