Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av david70
#912754
Inte skakar på det viset. Den hoppar inte så att man ser det med blotta ögat utan du känner genom ratten att motorn hoppar till. Samma sak då jag stänger av motorn
av Kena
#912896
Jo jag har glapp också. Står man parkerad med en växel i och motorn avstängd kan man knuffa bilen framåt och bakåt så ser och höra om motorn gungar fram och tillbaka överdrivet mycket. På min hör man ett, ja vad ska man kalla det, klickande ljud typ från växellådan så något glapp är det väl där någonstans. Men jag gasar till det rasar och oroar mej inte över det.
Hade förresten glapp i en spindelled så en länkarm är bytt, då blev dunket man kände när man släpper upp kopplingen mindre eller ja det försvann.
av Kena
#912909
Lucif3r skrev:
Kena skrev:Jo jag har glapp också. Står man parkerad med en växel i och motorn avstängd kan man knuffa bilen framåt och bakåt
Fullkomligt normalt.
Jo till en viss grad... :D
av CarlAdam
#917733
Har fått hem alla motorkuddar nu så jag ska byta de i helgen, vi får se om det blir bättre. Minsta bättring så är jag nöjd.

Ang att ratten skakar när man startar bilen så har jag det också.
av *pettson*
#917759
Det är enkelt att åtgärda 95% av glappet.
Börja med stumma fästen över och under motorn. Ca 600kr beroende på vart man köper. Du får leva med ljudskillnaden och vibrationerna.
Montera nya drivaxlar. Volvo säljer utbytesrenoverade. Det sätter dej tillbaks runt 8000kr för materialet.
Till sist finns inga lösa delar till lådan. Men det finns ändå inget unikt som är slitet i lagerväg osv. Hade nöjet att komma över alla lager och shims till en låda. Bytte rubbet samt monterade ny diff. Men det glappade ändå. Summa summarum glappet återfinns nånstans i samspelet mellan drevstockarna. Men det går att lösa med en utbyteslåda som sätter tillbaka kontosaldot med 28800kr sist jag tittade.
Summerar vi så kan du köpa en betydligt nyare lågmilad bil för summan.
Såå bara upp till dej att avgöra vad du vill lägga.
av Andis
#917773
Pettson tackar för fint svar. Gillar att få se priser sånt är alltid kul.

Kanske fel tråd men inte kände man väll några såna här glapp i gamla hederliga 945 or?

Jag tycker jag känd liknade saker i min 2004 som ni pratar om här på 850 men nu har jag slutat lyssna så noga blir så dyrt då :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#917803
Andis skrev:Kanske fel tråd men inte kände man väll några såna här glapp i gamla hederliga 945 or?

Du har tydligen aldrig kört en 945a med halv-kass växellåda och/eller riktigt risig bakaxel :mrgreen:
Därimot "känns" det inte på samma sätt på en bakhjulsdriven som på en framkrafsare, men det brukar låta rätt duktigt istället.
av Andis
#917864
Lucif3r skrev:
Andis skrev:Kanske fel tråd men inte kände man väll några såna här glapp i gamla hederliga 945 or?

Du har tydligen aldrig kört en 945a med halv-kass växellåda och/eller riktigt risig bakaxel :mrgreen:
Därimot "känns" det inte på samma sätt på en bakhjulsdriven som på en framkrafsare, men det brukar låta rätt duktigt istället.
Nej antagligen inte. Tycker dom alltid känts så gedigna i drivlinan. En vän hade en 40 t+mil för några år sen gick som ny när man körde den otroligt. Kändes helt fräsch i drivlinan och motor.

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]