rid54 skrev:Lite förenklat: Med kopplingen uppe och friläge i lådan så snurrar ingående axel och alla drev i lådan när motorn går. När man frikopplar ska ingående axel stanna och då ska det vara lätt att koppla ihop respektive drev med utgående axeln. Om ingående axel inte stannar, blir det trögt (ettan) eller skrapar (backen). Att ingående axel inte stannar KAN bero på att kopplingen inte frikopplar ordentligt pga nåt fel i manövreringen (dålig huvudcylinder eller luft i systemet, som med bromsarna exempelvis), eller på att lamellen kärvar på splinesen eller nåt annat som inte glider som det ska. Att det blir skillnad beroende på hur man gör kan helt enkelt hänga ihop med hur "starkt" ingående axeln släpas med motorn, det handlar om nån sorts balans mellan drivkraften från den konstiga kopplingen och motståndet från växellådsoljan. Har du kollat oljenivån i lådan, förresten?
ovanståede känner jag till redan. det jag tycker är märkligt är följande
jag håller ner kopplingen innan jag kallstartar motorn jag håller ner kopplingen fortfarande motorn är i gång
jag lägger i backen /1an det går bra. lägger jag ur växeln släpper upp kopplingen trampar ned kopplingen igen motorn igång
och försöker lägga i backen/1an då går det inte. det som kärvar snurrar med osv borde väl göra det fast jag håller ned kopplingen före jag kallstartar eller??.
och jag har bytt olja som synes i tidigare post. gubbstrutt.
Det är lika bra o lägga ner hela skiten.