Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#858922
Lucif3r skrev:I dom högre siffrorna(9-10k) så ja, i dom lägre(6-7k) vetetusan. Har ingen koll på vad kopplingen kostar heller, men det är väl en 3lök eller något sånt.
ja för 9-10k borde kopplingen ingå det håller jag med dig om.
sen kan jag inte få in i min senila skalle varför backen/1an
går i som på en ny bil om jag frikopplar före jag
startar motorn kall lamellen borde ju kärva på
axelens splines då med? ?:-/ .

nåra åsikter?. Med vänlig hälsning gubbstrutt.
#859042
Antagligen klarar inte paketet/axeln/whatever av att stanna ordentligt när motorn snurrar, men frikopplar du med motorn stillastående(avstängd) så snurrar ju inget och därmed går det bra att växla.

Jag vet inte exakt vad som händer där inne när man frikopplar eller hur det fungerar, inget jag orkat tagit reda på :)
Så någon med mer koll kan säkert förklara mer ingående vad som händer.
av rid54
#859046
Lite förenklat: Med kopplingen uppe och friläge i lådan så snurrar ingående axel och alla drev i lådan när motorn går. När man frikopplar ska ingående axel stanna och då ska det vara lätt att koppla ihop respektive drev med utgående axeln. Om ingående axel inte stannar, blir det trögt (ettan) eller skrapar (backen). Att ingående axel inte stannar KAN bero på att kopplingen inte frikopplar ordentligt pga nåt fel i manövreringen (dålig huvudcylinder eller luft i systemet, som med bromsarna exempelvis), eller på att lamellen kärvar på splinesen eller nåt annat som inte glider som det ska. Att det blir skillnad beroende på hur man gör kan helt enkelt hänga ihop med hur "starkt" ingående axeln släpas med motorn, det handlar om nån sorts balans mellan drivkraften från den konstiga kopplingen och motståndet från växellådsoljan. Har du kollat oljenivån i lådan, förresten?
#859073
Om du gör som du brukar, startar bilen med friläge och kopplingen släppt, då har du sedan problem att få i 1:an och backen.
Om du i detta läge kopplar ur, och FÖRST lägger i 2:an eller 3:an, och sedan 1:an eller backen, fungerar det bättre då?
Då är det "bottenstocken" som inte stannar som de skall vid urkoppling, denna bromsar du upp genom att lägga i 2:an, som kanske har bättre bevarade synkringar.
#859081
rid54 skrev:Lite förenklat: Med kopplingen uppe och friläge i lådan så snurrar ingående axel och alla drev i lådan när motorn går. När man frikopplar ska ingående axel stanna och då ska det vara lätt att koppla ihop respektive drev med utgående axeln. Om ingående axel inte stannar, blir det trögt (ettan) eller skrapar (backen). Att ingående axel inte stannar KAN bero på att kopplingen inte frikopplar ordentligt pga nåt fel i manövreringen (dålig huvudcylinder eller luft i systemet, som med bromsarna exempelvis), eller på att lamellen kärvar på splinesen eller nåt annat som inte glider som det ska. Att det blir skillnad beroende på hur man gör kan helt enkelt hänga ihop med hur "starkt" ingående axeln släpas med motorn, det handlar om nån sorts balans mellan drivkraften från den konstiga kopplingen och motståndet från växellådsoljan. Har du kollat oljenivån i lådan, förresten?
ovanståede känner jag till redan. det jag tycker är märkligt är följande
jag håller ner kopplingen innan jag kallstartar motorn jag håller ner kopplingen fortfarande motorn är i gång
jag lägger i backen /1an det går bra. lägger jag ur växeln släpper upp kopplingen trampar ned kopplingen igen motorn igång
och försöker lägga i backen/1an då går det inte. det som kärvar snurrar med osv borde väl göra det fast jag håller ned kopplingen före jag kallstartar eller??.
och jag har bytt olja som synes i tidigare post. gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#859087
Martinhellström skrev:Om du gör som du brukar, startar bilen med friläge och kopplingen släppt, då har du sedan problem att få i 1:an och backen.
Om du i detta läge kopplar ur, och FÖRST lägger i 2:an eller 3:an, och sedan 1:an eller backen, fungerar det bättre då?
Då är det "bottenstocken" som inte stannar som de skall vid urkoppling, denna bromsar du upp genom att lägga i 2:an, som kanske har bättre bevarade synkringar.
då går det bättre ja det stämmer.
joo jag känner till att bromsar bottenstocken med synkringarna.
backen är väl osynkad på modärna bilar med så vitt jag vet.

gubbstrutt.
av *pettson*
#859249
Det kanske skiljer på olika bilar. Men volvo har i alla fall synkad back. Problemet består i att lådan inte slutar driva när du frikopplar. En synkring klarar att bromsa en låda till att stanna om den inte fortfarande driver. Men inte annars.

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]