Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#483427
bjornw skrev:
VolvoB20 skrev: Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.
Ja, nästan. Gen 2 och 3 finns i flera varianter med olika stora el-pumpar. Beroende på variant kan de ge olika högt starttryck men det är inte lika stort som det tryck rotationspumpen bygger upp. Det innebär att vid tex motlut och ett tungt släp räcker inte starttrycket för driva runt bakhjulen från start. I löst och tungt underlag som sand/grus kan det också uppstå problem.

Jag har ägt och kört flera gen 2 och 3 bilar och vill nog påstå att skillnaden mot gen 4 är märkbar i svåra situationer. Sedan ska man komma ihåg att vilken gen det är inte är allt. Ett exempel är när kompisen inte lyckades backa i motlut med ett tungt släp, det släppte fram medans bakjåhjulen stod still. Han har en tiguan (gen 4). Vi provade med den xc90 vi hade då (gen 2) och efter lite hjulspinn fram så tryckte den upp släpet dit vi ville ha det. Tillverkarna anpassar hur mycket kraft som tillåts att skickas bakåt baserat på hållbarhet i drivlinan (ffa vinkelväxeln). Jag vet inte exakt vad tiguan tillåter men förmodligen ligger både den och andra vw och skoda modeller inte över 50%. V50 ligger också på runt 50% och XC90 tror jag tillåter 65%.
Inte helt ärligt att jämföra en tiguan som har väger 1620 kg mot en XC90 som väger 2144 kg hur långt de kan baxa ett släp. Att XC90 väger mer än ett halv ton extra gör ju mycket mera an vilken generation det är på Haldexen.

Sen vad innebär 50% eller 65 % igentligen. Det är ju hur mycket av max vridmoment som kan överföras till bakaxel vilket väl motsvarar fullgas på 1:an på torr asfalt med supergrepp vilket ger max antal Nm i transmissionen och då ska den klara att överföra 50% av detta moment antar jag. På halt underlag blir det ju inte månag Nm innan det slirar. Gen 3 klarar väl 1500 Nm till bakaxeln men det lär ju inte hända på blankis tex.
Användarvisningsbild
av bjornw
#483433
VolvoB20 skrev:Inte helt ärligt att jämföra en tiguan som har väger 1620 kg mot en XC90 som väger 2144 kg hur långt de kan baxa ett släp. Att XC90 väger mer än ett halv ton extra gör ju mycket mera an vilken generation det är på Haldexen.
Det var väl ungefär det jag skrev? Ska tillägga att det var i en grusgrop på hårt underlag. Det var utan tvekan en begränsning i systemet som var orsaken just då, inte vikt, hjuldimension eller annat.
VolvoB20 skrev:Sen vad innebär 50% eller 65 % igentligen. Det är ju hur mycket av max vridmoment som kan överföras till bakaxel vilket väl motsvarar fullgas på 1:an på torr asfalt med supergrepp vilket ger max antal Nm i transmissionen och då ska den klara att överföra 50% av detta moment antar jag. På halt underlag blir det ju inte månag Nm innan det slirar. Gen 3 klarar väl 1500 Nm till bakaxeln men det lär ju inte hända på blankis tex.
Procenten kan samtidigt räknas mot vridmomentet från motorn, utväxlingen avgör hur stort vridmomentet mot backen blir. Den första versionen av pre-x som hade minsta varianten av oljepump gav ca 60Nm från motorn i xc70 d5, dvs ca 30%. Att gen 3 klarar 1000 till 1500 Nm till bakaxeln vet vi, men då krävs rotationsskillnad mellan axlarna för elpumpen orkar inte med det på egen hand. I gen 4 gör den däremot det och den skillnaden tycker jag märks i vissa speciella situationer.

Jag upplever generellt gen 4 bilarna snabbare i reaktionerna jämfört med de äldre även i vanlig körning i sämre förhållanden. Det krävs inget hjulspinn innan systemet reagerar och de små mikro-släppen som fanns tidigare är inte kvar. I snösträngar och modd i högre farter märks det tydligt. Även antispinn systemet funkar bättre då det inte behöver tillåta ett visst spinn för att haldexen ska kunna jobba.
#829953
Enligt vad jag har läst är det inte förrän generation 3 som fick elpump. Skillnaden på generation 1 och 2 skulle vara tryckregleringsventilen.
Men det behöver ju inte vara sant, det heller...

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]