Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#83279
Är en 1:a gångsägare utav volvo 850 SE, en impoterad sak. Har tittat runt på detta forum och ni alla verkar vara trevliga och hjälpsamma. Behöver lite hjälp, kopplingspedalen har helt tapppat stinget, när jag trycker på den går den direkt i backen utan någotsomhelst motstånd, och där stannar den. Får dra upp den med handen sedan. Har sett att det läcker "bromsolja" under till motorn, där framme. Min fråga till er är ifall det kan vara slavcylindern och inte hela kopplingen som är paj? samt ifall det är bökigt och kostsamt att byta den cylindern själv eller på verkst.

tack på förhand, Micke
av Mickolo
#83282
Sorry, glömde ju skriva att den har gått 19500 mil....
av Uninium
#83370
Förmodligen så är det slavcylindern,kolla under damasken på den om det är olja där.Kolla även så att du har olja kvar till kopplingen,skruva bort locket på oljebehållaren och titta längst bak på den(mot torped väggen) när man fyller på oljan till just kopplingen så är det ett pyttesmått hål som man gör det i,för om du har läckage så har det ju förmodligen försvunnit en hel del.
Kolla även huvudcylindern som sitter på torpedväggen.

Har inte bytt själv men som jag hört så ska det inte vara så jättesvårt.
av Mickolo
#84492
Fick tillbaka bilen från verkstaden, 1600 sek för byte utav slavcylinder så nu funkar den perfekt igen..
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]