Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#823792
Hej!

Har fått lite problem med navigatorn i min V60 MY14. Den visar karta över nån belgisk ort och när jag kollar systeminfon står det att den har kontakt med noll satelliter samt att höjden över havet hela tiden är noll meter. Jag trodde först att det kanske var något tillfälligt men efter ett par dagar är jag tydligen fortfarande i Belgien och snurrar runt. Är det någon annan som har haft liknande fel?
Går det att starta om hela baletten på något vis eller är det något som har pajat redan? Bilen är uttagen i september och har gått 400 mil. Inte för att jag använder navigatorn speciellt ofta men det vore ju kul om den skulle funka nu när den ändå sitter där... :)
Användarvisningsbild
av bem
#823910
Hej,

Stod två situationer i RTI resp Sensus handboken till V60 MY14:

Bilens position på kartan är felaktig efter transport
Om bilen transporterats på exempelvis färja eller tåg, eller på sådant sätt att mottagning av GPS-signaler inte varit möjlig, kan det ta upp till 5 minuter innan bilens position beräknas korrekt.

Bilens position på kartan är felaktig efter bortkoppling av bilens batteri
Om GPS-antennen varit strömlös, kan det ta mer än 5 minuter innan korrekt mottagning av GPS-signaler kan ske och bilens position beräknas.

Kanske blivit nåt fel med GPS antennen i "hajfenan" på taket?

Fall för Volvoverkstad och garantin kanske?

/Bo
#824132
bem skrev:Hej,

Stod två situationer i RTI resp Sensus handboken till V60 MY14:

Bilens position på kartan är felaktig efter transport
Om bilen transporterats på exempelvis färja eller tåg, eller på sådant sätt att mottagning av GPS-signaler inte varit möjlig, kan det ta upp till 5 minuter innan bilens position beräknas korrekt.

Bilens position på kartan är felaktig efter bortkoppling av bilens batteri
Om GPS-antennen varit strömlös, kan det ta mer än 5 minuter innan korrekt mottagning av GPS-signaler kan ske och bilens position beräknas.

Kanske blivit nåt fel med GPS antennen i "hajfenan" på taket?

Fall för Volvoverkstad och garantin kanske?

/Bo
Inget av de villkoren är uppfyllda, jag har varken åkt färja eller haft av batteripolerna. Dessutom har jag kört rätt mycket sedan jag upptäckte felet. Det får nog bli volvogubbarnas uppgift att hitta felet :)
Perra83 skrev:Finns det ingen meny där man ser position och satelliter el diagnostik mm?

Annars beställer Volvo hem nya grejer och monterar.
Jo, man kan gå in i systeminformationen och se en del data. GPS-koordinater finns, dock är de felaktiga. Jag antar att den bara använder kompass och vägmätare eftersom pilen ändå rör sig runt på kartan, idag längs Bergafstraat. Antalet mottagna satelliter står hela tiden på 0. :(
#824738
Har också fått bilen placerad i Belgien/Antwerpen vid något tillfälle.
Kanske är någon default position när den inte hittar någon satellit alls.
Har också problem med att den fryser bilden och vill inte lämna senaste stoppet förrän man kört några km/mil med jämna mellanrum. Kört ca 500 mil sedan oktober, och problemet uppstår ca 1 ggr/vecka. Naturligtvis är det när man är på längre resa och har mer behov än trippen till matbutiken.
Haft den inne för uppdatering utan någon förbättring.
Nytt besök igår och väntar nu hem en ny antenn för att byta denna.
IMG_0113.JPG
IMG_0113.JPG (180.8 KiB) Visad 2468 gånger
#831505
Då fungerar det igen! Teknikern på Volvo testade med extern GPS-antenn och då hittade den positionen direkt, alltså blev det till att byta antenn i "hajfenan" (som också fick beställas hem, lackas och monteras). Konstigt att en antenn kan paja efter 400 mil, vad är det för skräp de sätter i bilarna egentligen? Jag har ju inte ens skrivit in några svåra adresser :P

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]