Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tgneb
#801358
Snart två år och fyratusen mil utan problem eller skrammel. Några gånger har det börjat surra i inredningen och då har jag tänkt att nu fasen börjar min också låta och så har jag försökt lokalisera källan och varje gång har det visat sig att det kommit från mina egna prylar i dörrfickan eller mittkonsolen. Alltså helnöjd. Min BMW levererar inte den kvalitetskänslan eller felfriheten kan jag säga!
Användarvisningsbild
av Lazy
#801405
Har bytt till nya Octavia och kört 700mil och än inget skrammel, oljud som jag hade i V60:in, känns mycket bättre, snabbare värme, bättre adaptiv farthållare, automatlådan (dsg6) kanon, 180hk/6,3 i förbrukning, bättre svängradie ja..

ok V60 :in är snyggare, men det räcker inte.
av Exquattro
#801541
Har precis kört ett år nu, ska in på 6000mil(=halvtid innan byte) service om ett par veckor. Inga fel att rapportera, nej faktiskt ingenting, inte ens skrammel eller gnissel. Dock är det min uppfattning, precis som tidigare, att automatlådan o awd'n lämnar en hel del att önska, men det blir ny snart nya prylar i.o.m. VEA så det är kanske inte så mycket att haka upp sig på. Backvarnaren har jag felanmält p.g.a. det minne i den som repeterar när man lägger i backen. Har man backat nära något förra gången man backade så börjar den med att pipa likadant några gånger nästa gång man lägger i backen. kan vara otroligt irriterande eftersom man tror att det är något bakom bilen. Hoppas de kan lösa det.
Inför nästa bilbyte hoppas jag verkligen att den nya varianten blir så bra som den har beskrivits, då kommer det säkert att bli en V60 till. :)
av riha
#804745
Lazy skrev:Idag började det skaka i ratten på motorvägen hem från Örebro, ett otroligt skakande, åkte till volvo som ska kolla nästa vecka vad det kan vara, lite jobbigt var det.
Kan vara att du bara tappat en större balanseringsvikt, om du har tur.
Användarvisningsbild
av hakank
#805356
Har en V70 MY12 2.5FT nu och skall precis till och byta. Blir jag missnöjd med en V60 och bör välja en V70 igen eller är V60 lika OK som V70? Hade tänkt mig en AWD och D4. Funderade också på en XC60 AWD men den verkar lite väl dyr..

Tack på förhand för synpunkter..
Användarvisningsbild
av grillchips
#805408
Du är medveten om storleksskillnaden i V60 kontra V70?
av Skruvteknikern
#805410
hakank skrev:Har en V70 MY12 2.5FT nu och skall precis till och byta. Blir jag missnöjd med en V60 och bör välja en V70 igen eller är V60 lika OK som V70? Hade tänkt mig en AWD och D4. Funderade också på en XC60 AWD men den verkar lite väl dyr..

Tack på förhand för synpunkter..
Tror absolut att du kommer att vara jätte nöjd med en v60 istället för v70 + att det kommer bli lite omodernt med v70 nu när den kommer att byta namn till v90 inom nästa år, håller själv på att kolla bilar, men mitt blir inte av först än nya d3an med VEA blir tillgänglig.

Lite små saker jag hakat upp mig på v70 är:

5% dyrare, högre förbrukning, plåtburks känsla (klassisk men ändå lite mer omodern kaross + att mitten panelen är lutad mot passagerare istället för förare, lite men tillräckligt mycket för mig att störa sig på). Positivt för min del är dock stora lastutrymmet i höjd och bredd. Använder du som redan har v70 dock det lastutrymmet hela tiden är frågan + en till sak är väl att mitt-delen på bilen med armstöd och mugghållare är snyggare än v60.

Det som är negativt med v60 är dock att den inte är lika hög i bagageutrymme. Positivt: billigare i pris, drift, förbrukning, skatt osv och allt detta påverkar givetvis försäkringspremien också, sjukt snygg kaross speciellt med vea-diesel motorer där dem snygga slutrören är standard numera + ny växelspak + rattvärme.

Slutsats: Om du som redan har v70, använder du alltid myckeeeeet lastutrymme köp v70, annars köp en v60, lastvolym v70 575liter, lastvolym v60 430 liter. Dock stort ändå och visst kan man fälla ner stolar om det skulle krisa sig :)
Användarvisningsbild
av hakank
#805485
Tack för synpunkterna Skruvtekninkern. Jag lastar min med modellplan varje helg men får då naturligtvis fälla all stolar. Ser inte lastutrymmet som kritiskt dock. Vad jag är lite "rädd" för är att köpa en helt ny bil som man sedan upplever som sämre än den man hade. Åkte i baksätet på en V50 igår. Visserligen satt man bra men det kändes plastigt och inte alls premium som jag upplever i min V70.

Mer synpunkter tack. Åker till handlarn på söndag...
Användarvisningsbild
av skyrazer
#805494
hakank skrev:Tack för synpunkterna Skruvtekninkern. Jag lastar min med modellplan varje helg men får då naturligtvis fälla all stolar. Ser inte lastutrymmet som kritiskt dock. Vad jag är lite "rädd" för är att köpa en helt ny bil som man sedan upplever som sämre än den man hade. Åkte i baksätet på en V50 igår. Visserligen satt man bra men det kändes plastigt och inte alls premium som jag upplever i min V70.

Mer synpunkter tack. Åker till handlarn på söndag...
Jämföra V50 och V60 är som att jämföra äpplen och päron kan jag säga. Testa baksätet i V60:n innan du bestämmer dig om det är det det hänger på :)
Jag tycker absolut V60:n är det självklara alternativet men jag har varken barn eller några större lastkrav.
Komforten i V60 kontra V70 är snarlik skulle jag säga, dock rullar V60:n lite lättare på krinelikrokvägar och möjligen lite stötigare över lag.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]