Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#781878
Mano skrev:XC60 med nya D4 motorn på 181 hk blir miljöbil om Volvos siffror med ett koldioxidutsläpp på 116 stämmer och bilen väger mer än 1820kg, vilket isåfall Volvo lär se till att den gör om den inte redan gör det.
Låter fantastisk om man fått en så stor bil så snål. Undras vad den drar i praktiken.

Tyckte det var svårt att få ner xc60 under 0,7 när jag test körde den lite med D5 awd automat visserligen.


Tänker på dom som gjorde om en full size jänkare från 60 talet så den gick på 0.80 per mil i 90 km/h med big block och förgasare dom skrev den är dock mer eller mindre okörbar i alla andra farter men det gick och det var det dom ville bevisa genom bara tänd och förgasar justering samt ändrad bakaxelutväxlingen.

Kanske något för framtidens bilar ta fram program till datan som gör dom tråkiga som attan men bara tar dom igenom miljöbilsgodkännandena. Sen chippa tillbaka dom :-)
av Primus
#782296
Mano skrev:XC60 med nya D4 motorn på 181 hk blir miljöbil om Volvos siffror med ett koldioxidutsläpp på 116 stämmer och bilen väger mer än 1820kg, vilket isåfall Volvo lär se till att den gör om den inte redan gör det.
Någon som sitter på siffrorna på utsläppen för den med automat?
Användarvisningsbild
av V9097
#782314
Primus skrev:
Mano skrev:XC60 med nya D4 motorn på 181 hk blir miljöbil om Volvos siffror med ett koldioxidutsläpp på 116 stämmer och bilen väger mer än 1820kg, vilket isåfall Volvo lär se till att den gör om den inte redan gör det.
Någon som sitter på siffrorna på utsläppen för den med automat?
123g/km

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/124751
av Primus
#782808
V9097 skrev:
Primus skrev:
Mano skrev:XC60 med nya D4 motorn på 181 hk blir miljöbil om Volvos siffror med ett koldioxidutsläpp på 116 stämmer och bilen väger mer än 1820kg, vilket isåfall Volvo lär se till att den gör om den inte redan gör det.
Någon som sitter på siffrorna på utsläppen för den med automat?
123g/km

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/124751
Tack. Vart går gränsen för miljöbil..?
av PFA
#788327
Jag försöker få klarhet i miljöbilsreglerna. I den här tråden pratas det om att XC60 FWD D4 manuell kommer att klassas som miljöbil. Kan någon redovisa den beräkningen?

Antar att man baserat uträkningen på detta (http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil) :
"Tag bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan förstås bli både minus eller plus. Multiplicera med 0,0457. Lägg sedan till 95. Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så är din bil en miljöbil."

Skulle vilja se beräkningen även på motsvarande bil med nya automaten!


1) http://www.miljofordon.se/fordon/vad-ar-miljobil
"En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. Alternativt en "vanlig bil" som är väldigt bensin- eller dieselsnål."
"Enligt vägtrafikskattelagen får miljöbilar fem års befrielse från vägtrafiksskatt. Från och med 1 januari 2013 förändras reglerna för befrielse från fordonsskatt för miljöbilar. Miljöbilsgränsen bestäms fr o m 2013 dels av bilens vikt och dels av vilket drivmedel den går på."
"En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. "

2) http://www.miljofordon.se/ekonomi/rabat ... rmansvarde
" Diesel- och bensinbilar kan inte få nedsatt förmånsvärde."

............

Allt detta tolkar jag som att dieselbilar som har CO2-utsläpp under en viss nivå blir skattebefriade i 5 år, men kan inte få reducerat förmånsvärde.

Korrekt?

För den som då har tjänstebil på företag som baserar inköpsnivåerna utefter basbelopp lär inte påverkas oavsett om dieselbilen klassas som miljöbil eller inte. Den som har tjänstebil på ett företag om baserar inköpsnivåerna utefter reell leasingkostnad kan dock påverkas positivt vid inköp av dieselmiljöbil eftersom leasingkostnadskalkylen bör reduceras (skattebefrielsen).

Rätt eller fel resonerat?
av PFA
#789138
Jag får resonera högt med mig själv :)

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=442

Eftersom det bara skiljer 7 CO2 g/km mellan den manuella och automaten så måste det ha varit på håret att automaten inte blir miljöklassad. Synd.

Idag skiljer listpriset ca 18.000 SEK på manuell och automat. Den manuella kommer nu att höjas 5.000 SEK och den senare 7.000 SEK i samband med VEA-introduktionen, vilket innebär att skillnaden blir 20.000 SEK. Nu blir skillnaden högre än så i slutändan eftersom den manuella dessutom kommer att bli skattebefriad i 5 år. Har dock inte en susning om hur mycket det gör.
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 03864.html

Steget från manuell till automat blir ganska stort helt plötsligt. Man kan ju fundera på om Volvo gör något för att få fart på försäljningen av bilar med nya automaten genom andra erbjudanden...
Användarvisningsbild
av mgmannen
#789144
PFA skrev: Allt detta tolkar jag som att dieselbilar som har CO2-utsläpp under en viss nivå blir skattebefriade i 5 år, men kan inte få reducerat förmånsvärde.

För den som då har tjänstebil på företag som baserar inköpsnivåerna utefter basbelopp lär inte påverkas oavsett om dieselbilen klassas som miljöbil eller inte. Den som har tjänstebil på ett företag om baserar inköpsnivåerna utefter reell leasingkostnad kan dock påverkas positivt vid inköp av dieselmiljöbil eftersom leasingkostnadskalkylen bör reduceras (skattebefrielsen).
Ja, dieselbilar är skattebefriade, men man får inte reducerat förmånsvärde.

Mitt företag jobbar enbart med basbelopp, så för mig skulle det inte påverkas i någon högre grad. Det är bara rena kronor och ören. Dvs våra regler är:

Max 7,5 basbelopp totalsumma på bilen.
Företaget godkänner ungefär en leasingkostnad på 6500:- i månaden. Överskjutande belopp blir ett bruttolöneavdrag.

Så vår totalkalkyl är Förmånsvärde + Bruttolöneavdrag överskjutande leasingkostnad + ev Privatmil.

Så i min värld så borde bruttolöneavdraget bli något mindre då skatten blir 0:-, men jag tror det är försumbart. Däremot så blir det svårare att få in extrautrustning i form av en automatlåda för 20000:- i kalkylen om man inte tullar på annan utrustning. I mitt fall hade jag varit tvungen att gå ner från Summum till Momentum, för att få råd med automatlåda.

Hade jag anställts på min firma ett år tidigare så hade jag haft mer förmånliga villkor, de som har kvar dessa villkor betalar bara förmånsvärde, har en gräns på 10 basbelopp, behöver inte köpa en miljöbil (en kollega tog just ut en S60 T6) och har gratis privatmil (upp till 1500 mil/År), men jag är inte bitter....
Användarvisningsbild
av Momentum
#789157
mgmannen skrev:
Hade jag anställts på min firma ett år tidigare så hade jag haft mer förmånliga villkor, de som har kvar dessa villkor betalar bara förmånsvärde, har en gräns på 10 basbelopp, behöver inte köpa en miljöbil (en kollega tog just ut en S60 T6) och har gratis privatmil (upp till 1500 mil/År), men jag är inte bitter....
Verkligen bra villkor, helt galet bra skulle jag väl säga
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]