Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av therep
#786438
Är det verkligen så konstigt? Den är ju inte miljöbilsklassad idag och vad jag har tolkat det som så kommer ingen ny D3. Till en början iaf. Eller har jag kanske totalt missuppfattat dig?

Svarade visst för sent ;)
av Primus
#786439
joel80 skrev:Ok..
Gissar på att D3:an kommer sälja rätt dåligt i höst. :)
Haha.. :lol: Det får nog anses som en ren miss att komma hem med en D3.. :wink:
av Primus
#786440
Volvo har uppdaterat hemsidan vad gäller miljöbilar. Inget om D4 som miljöbil.
Användarvisningsbild
av laser2
#786443
joel80 skrev:Ok..
Gissar på att D3:an kommer sälja rätt dåligt i höst. :)
Säkert även den gamla D4:an... :-)
av para
#786466
joel80 skrev:
poseidon skrev:Men vad är miljöbil? Skattebefriade eller reduktion på förmånsvärdet?
Reduktion i förmånsvärdet och skattefritt.. i vissa kommuner fri parkering.

Supermiljöbilar har fortfarande en saftig premie om jag läst rätt.


therep
Var det där ett svar på min fråga?
Jag tycker det är konstigt att D2an och D4:an skulle vara miljöbilar men inte D3:an.
Reduktion på förmånsvärdet gäller väl bara el, hybrid och gasbilar? Etanol också va?
av PFA
#786581
Jag ställde ett par frågor under:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=75


"Vad ledsamt att XC60 med automat (FWD) inte klarar miljöbilskraven. Hade hoppats så mycket på den. Antar att det är baserat på följande (saxat från Volvo's hemsida)?

"Sedan 1:e januari 2013 gäller en ny definition. Denna definition tar hänsyn till bilens storlek (via vikten). För bilar som går på bensin och diesel (inklusive hybrider) skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 95 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372). För bilar som kan gå på fordonsgas eller E85 skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 150 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372)."

Adderar automaten så mycket CO2 och/eller tjänstevikt kontra en manuell? Om 126 stämmer så känns det som en riktigt bra siffra för en så pass stor bil, med automat och relativt hög effekt. Kan någon initierad lättförståeligt förklara hur man ska tänka kring detta vore jag tacksam.

Följdfrågan är vad skillnaden i förmånsvärdet mellan en XC60 D4 automat FWD (ej miljöbil) och en XC60 D4 manuell FWD (miljöbil) blir? Likaså hur den förstnämnda kommer att prissättas kontra den sistnämnda. Kommer den att ha ett attraktivt pris för att attrahera tjänstebilsförare, där jag tror att många av oss föredrar automat, för att kompensera det man tappar mot miljöbilarna i förmånsvärde?

För mig som har en gräns på 150 i CO2 i bilpolicyn så går båda bilarna in, men frågan är alltså vad kostnadsskillnaden blir på sista kalkylraden? Någon klok person här som kan reda ut begreppen?"

......................

Hade nog passat minst lika bra den här tråden. Någon som känner sig manad att svara?
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]