Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pepci
#697535
rid54 skrev:Jo, alltså, jag har kört en lite tidigare modell av Biltemas ODB II -läsare (gul) och den lirar på min 964 från '96. Det ska ju vara ett "standardsystem" detta med ODB II eller EODB, dock har ju tillverkarna olika idéer om protokollen som ska användas. Därför måste ju en läsare förstå några olika protokoll om den ska användas på flera olika biltyper. Jag undrar om det inte vore värt besväret att försöka få hjälp av en verkstad med att få fram felkoderna. Då kanske man kan se om det är något fel med kontakten som gör att det inte funkar oxå.
ok men tycker att 399 kr kommer att antagligen hamna i sjön. den gula e borta å de blåa e det som finns har vart intresserad av den nya för 999kr men de klarar inte att få hem den har väntat på den nästan ett år så ger upp me feltema...
inte så att du bor i närheten av lysekil väl?
Användarvisningsbild
av erikn
#697557
För att förtydliga. Trots att den har en OBD-kontakt så är det fortfarande blinksignaler som skickas ut. Du måste nog ha Volvos egna testinstrument för att det ska fungera, det är ingen datasignal som kommer ut. Om du gör enligt skissen ovan eller mer avancerat det som jag länkade till så får du ut felkoderna.

Den gröna symbolen är mycket riktigt den grekiska symbolen lambda, men att lampan tänds betyder bara att antingen bränsle- eller tändboxen har satt en felkod. Det finns helt riktigt en massa felkoder, och felkoderna i sig ger en ledtråd i vilken riktning man ska leta efter ett fel.
av rid54
#697561
Nej inte i närheten av Lysekil.... :)
Trist att det inte funkar. Det är ju inte så att det är en ovanlig bil i Sverige, precis... Biltemas gula funkar även på min Niva (som Är ovanlig).
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
#779149
[quote="pepci"]ok ska försöka att bygga en sån adapter med ett motstånd å en lysdiod.
bra att få lite ideer.[/quote]

Jag tog ut mina koder med hjälp av en 12v lampa och några sladdar. Funkade bra eftersom jag inte hade dioder & resistorer.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]