Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#767941
Färddatorn är inget precisionsinstrument. Att mäta vid pumpen och med vägmätaren blir mer exakt. (Det förklarar ju dock inte en hög totalförbrukning :shock: )
av perhall
#767942
Förbrukningen i XC70 D5 är obegriplig. Visst varvar den ca 2000 i 100? Min T4 varvar 2000 i 100 på mätaren och det är ungefär vad den orkar. Den har 240 Nm (270 med overboost). D5 har 420 Nm... och den enda bilen som är mindre sportig än Toyota Avensis och V70 är ju XC70.../PH
av mooos73
#767949
Man kan ju fundera varför man överhuvudtaget mäter förbrukning via fordonsdatorn? Förra gången jag åkte till stugan (30 mil enkel väg) hade jag släpvagn och enligt fordonsdatorn tog den lika mkt då som utan släpvagn. Känns som det är en slumpgenerator som bestämmer vad som ska stå där för dagen!
av s6025t
#767953
En XC70D5 AWD har 51,3 km/h per 1000varv så vid 2000varv gör den 102,6 km/h
En V70T4 har 45,8 km/h per 1000varv så vid 2000varv gör den 91,6km/h så det skiljer trots allt 11km/h mellan D5 o T4
En V70D5 FWD har 58,8km/h per 1000varv så vid 2000 gör den 117,6km/h så på den skiljer det 26 km/h till D5:ans fördel jämfört med en T4
av Andis
#768039
Trist med dessa deklarationer att dom börjar miss stämma på nya bilar.

Blir tydligen till att provköra ordentligt och testa innan köp vad bilen verkligen verkar dra innan köp.

Brukar själv alltid kolla nu mer efter ett rejält fel köp en gång när det vissa sig att bilen som skulle dra 1,1 enligt deklaration drog 2-3 liter milen i verkligheten. Samt det visade sig vara känt för andra men inte mig vilket medgav glöm att kunna sälja bilen.

Måste dock säga att jag är mycket imponerad över Volvos deklaration på 2,5T från 2004 undras hur man får dom att dra så mycket som deklaration på dom är i stadstrafik ? Med släp har jag varit uppe i 1,3 vintertid i Stockholm köer.
Mycket glad överraskning kollade innan köpet att den verkade rätt enkelt gå att köra på 1.05 med en deklaration på 1,1 sånt gillar jag. Men kan ofta ligga under litern med den mycket bra och glad överraskning Volvo :D

Men nu mer jagas väll bara låga siffror till statistik för att biltillverkaren inte ska få problem med myndigheter eller miljökrav sen att dom aldrig går att uppfylla var ett annat bord. Som han i yrrol sa "tänkte inte på det" för det får man väll nästan anse att det blir ju orelevant för myndigheterna att ha glädjesiffror i pappren som inte uppfylls. Samt köparna blir missnöjda att det är snudd på teknisk omöjligt att klara deklarerad förbrukning.

En liten fundering. Jag körde en Ford focus 1,6D för ett tag sen är inte det samma motor som D2 men nerställd till 90hk ? Tycker den känns precis lika dan på ljud och karaktär men mycket snålare dock lite svagare förstås. Med högsta växeln i och full gas visade färd datorn som mest 1.05 momentan förbrukning. Låg på 0,5-0,55 i Tyskland med den. Kollegan som körde en V60 D2 låg strax över 0,6 och körde ändå lite lugnare. (han ville inte prova top farten ;-) fick upp den i 197 gps loggade kilometer på Autobahn ) vi körde samma vägar i kollon mestadels. Visst lite större tyngre bil som dock kändes lite piggare. Dock kunde den visa betydligt högre siffror momentant kommer dock inte ihåg exakt vad den visade momentant på högsta växeln med full gas.

Men kanske en idé att ladda i fokusens programvara om man vill få ner sin Volvo D2 i förbrukning. Kanske inte möjligt? Men en liten fundering jag haft. (Liten extra info Bilarna var av samma årsmodell ungefär lika långt körda )

Med vänlig hälsning,
Andis
av mooos73
#770643
Nu stämmer det men är ändå märkligt. Sista tanken hade jag kört 85 mil varav 60 mil med släpvagn= 80km/h. Enligt fordonsdatorn 0.68l/mil och vid pump 0,685l/mil. Kul att dator och verklighet verkar stämma denna gång men då måste jag fråga om 80km/h med släp gör att förbrukningen sjunker mot vanlig körning upp till 110km/h.
Isf är dom ju helt "felväxlad". Hur många åker runt med släp hela dagarna eller kör 80km/h där det är 90, 100 eller 110 som hastighetsbegränsning?
av jpennerb
#770673
XC70 AWD(EJ 2WD) har en annat utväxling mot den vanliga och har ett högre varv vilket gör den stark som dragbil men mer törstig i högre farter. Nu vet jag inte hur ditt släp ser ut men att köra ett släp utan skåp i 80km/h ger inte speciellt hög luftmotstånd och som sedan kompenseras med den lägre hastigheten ger en låg förbrukning.

Det är jag är mest imponerad över är att du kan köra i 80km/h med släp i 60mil! :shock: Själv håller jag hastighetsbegränsning upp till 100km/h med släp och upp till 90km/h med husvagn för att slippa vara i vägen på lands och 2-1 vägar för andra bilister och slippa bli omkörd av lastbilar.
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
av jpennerb
#770764
Ja exakt, men för mig är alla XC70 AWD! :wink: Ändrade lite i mitt inlägg och förtydligare det lite :D

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]