Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mooos73
#767893
Har en Volvo XC 70 D4 AWD My 2013.
Senaste två tankningarna har den på färddatorn tagit 0.69liter/ mil men vid pump 0.75.
0.68liter/ mil men 0.81liter vid pump.
Hur är det möjligt! Förstår att Volvos 0.56liter/mil blandad körning är glädjekalkyler men att det ska skilja så mkt och dessutom mellan verklig förbrukning och färddatorn!
av ansjo
#767909
Jag har likadan bil som du med precis samma förbrukning, blandad körning och för det mesta ägg under gaspedalen...jag är inte heller jättenöjd. Jag tycker även varvtalet är väl högt i motorvägsfart (automat) för att kännas helt 100....
av ansjo
#767911
Glömde, min färddator och förbrukning mätt vid pump skiljer nästan ingenting till motsats till din bil. Nästan värt att ifrågasätta hos handlaren.
av mooos73
#767927
ansjo skrev:Glömde, min färddator och förbrukning mätt vid pump skiljer nästan ingenting till motsats till din bil. Nästan värt att ifrågasätta hos handlaren.
Vi har en Volvo grävmaskin med samma symptom och där var det tydligen en kallibrering som skulle till.
Har ju bara haft bilen 1.5 månad så lite B känns det ju om man måste kallibrera redan. Får väll kolla med dem vi första servicen vad dom säger.
av perhall
#767930
Den manuella har väl 5,3 i EU-mix? För några år sen 6,8 (MY10), undra hur mkt verklig förbrukning gått ned - 3-4% kanske?

Intressant att ungefär hälften av alla bilar inte längre ens vid utpräglad snålkörning kan köras på EU-mixen... min T4 har 6,8 i EU-mix. Ny Merca E200T 6,0. Har mycket svårt att tro att den går att köra på det...

S80 2,4 140 hade 8,5, det ansågs då mycket lågt och hur lätt som helst att köra blandat på år 2000.
PH
av jpennerb
#767932
Nu är det väl så att man inte ens kan komma ner till nivån "blandad körning" när man kör på landsväg!? Uselt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#767935
mooos73 skrev:Glömde nämna att jag har en manuell och det gör ju inte saken bättre. Förbrukningen borde vara lägre.
Jag har samma förbrukning som dig, även efter 3000 mil. Helt normalt. Har manuell. XC70 skulle behöva ha minst 1 helst 2 växlar till för att bli snål. Nu tokvarvar ju motorn som bara satan om man åker lite fort, Lådan är växlad för att köra i skogen, inte på landsväg. Tror många köper fel bil och tar XC för utseendet och missar att det inte är en landsvägsbil. Har åkt lite andra "landsvägsbilar" där dieslarna ligger strax över tomgång på motorvägen. Klart det går snålt då

Det är bara på pappret förbrukningen går ned. Min my 13 är oerhört mycket snålare än min första XC för många många år sedan, på pappret alltså, i verkligheten drar de lika mycket vid pump

Visst fasiken går den att köra på 0.56 på landsväg, jag har provat, men då får man ju köra sjukligt slött, och då skulle man ju lika gärna kunna ha en XC70 D1 :D
av perhall
#767940
jpennerb skrev:Nu är det väl så att man inte ens kan komma ner till nivån "blandad körning" när man kör på landsväg!? Uselt!
Exakt! Tyska ams testar bilar på sin "snålrunda" och nästan inte en enda BMW, AUdi el Merca kan köras på EU-mix vid extrem snålkörning. Typiskt kan det se ut så här:
EU-mix: 5,5
EU stad: 6,8
EU landsväg 4,5
Snålrunda: 5,9
Testförbr: 8,6

Men en del amerikanska bilar är så snåla som uppgivet, typ Jeep CHerokee. Tom nån som hade lägre testförbr än EU-mix
PH
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]